Till salu: En försäljare

Uppdaterad 2015-05-18 | Publicerad 2015-05-13

Fredrik Eklund avslöjar sina framgångstricks i ny bok

Dejta. Övertyga. Allt är att sälja. Och allt GÅR att sälja. Även sig själv, menar Fredrik Eklund i nya boken ”Sälj!” Foto: PONTUS HÖÖK

Jag är världens sämsta försäljare.

På allvar.

Jag skulle sälja en gammal Volvo 142 nyligen. En familjeklenod som jag insåg att det var bättre om någon annan tog hand om eftersom jag är ungefär lika teknisk som Kalle Anka.

Annons lades ut. Ett antal gentlemän kom och snickesnackade och lyste med ficklampa under huven innan det slutligen dök upp en som ville göra affär.

Jag blev så glad att det slutade med att jag själv prutade åt köparen. Det värsta jag kunde tänka mig var nämligen att han skulle bli BESVIKEN. Tänk om det dök upp något fel jag inte tänkt på? Tänk om han inte riktigt hade råd?

Vinnarskalle, brukar gympalärare kalla det. Jag saknar det.

Men jag kan villigt erkänna att jag är oerhört fascinerad av försäljare.

Från de uttråkade kidsen i modebutiken som ljuger så dåligt när de säger att den fula skjorta jag speglar mig i har snygg färg, till männen på Elgiganten som lyckas få mig att tro att prylen som är femhundra kronor dyrare är en miljon gånger bättre. För att inte tala om de rutinerade gubbarna i basaren som lurar turisterna att titta på sina skor innan de helt resolut knuffar in dem i sin mattaffär.

Jag älskar att studera deras psykologiska spel och tricks.

Det fascinerande med försäljare är ju att de tillåts bryta mot allt det vi annars anser heligt i mänskligt umgänge: ärlighet, lojalitet, omtänksamhet. Vi tillåter dem att spela på våra simplaste känslor, vår osäkerhet och okunnighet samtidigt som de får oss att beundra och avundas dem.

Fredrik Eklund är enligt sig själv världens bästa försäljare.

Ni känner igenom honom från tv-serien Million dollar listing New York. Eklund är mäklare och säljer takvåningar på Manhattan.

Jag litar på honom på samma sätt som jag litar på killarna på Elgiganten. Om han säger att det är världens dyraste tak­våningar så måste det väl stämma? Varför skulle han ljuga?

Nu har han skrivit en bok där han lovar att för första gången avslöja sina hemligaste tricks: Sälj – konsten att sälja vad som helst till vem som helst.

Och han menar verkligen vad som helst.

Att dejta är att sälja, förklarar Eklund. Att säga åt din unge att gå och lägga sig är att sälja.

ALLT är att sälja.

Visst har han rätt. Man kan beskriva livet som en oändlig rad försäljningssituationer. Det är oerhört sorgligt, men det går. Fredrik Eklunds tes är i alla fall att vad man än säljer – Volvo-bilar, fula skjortor, takvåningar så är varan alltid densamma: du själv.

Därför måste du göra dig själv attraktiv. Och här är boken som hjälper dig och PEPPAR DIG MED VERSALER tills du är det.

Alla kan kämpa sig upp från ingenting.

Själv hoppade han tidigt av Handelshögskolan eftersom han inte trivdes.

Allt han hade var en pappa som kände Carl Bildt och en handfull andra näringslivstoppar som hjälpte honom att starta Humany.com, ett uppblåst it-företag han kunde sälja blott 24 år gammal. Det var så klart tufft, men från dessa knappa omständigheter har den enda vägen varit uppåt.

Hans råd är handfasta.

Karriär gör man genom att fjäska, komma i tid och använda sociala medier. En försäljning avgörs alltid inom de första tio minuterna. Alltid. Resten är bara förhandling om priset.

Få kunden att trivas. Prata inte om ekonomi. Var trevlig, rolig, snygg. Att sälja ska vara som en dejt – sexigt. Låt köparen vänta. Säg kundens namn högt. Prata väl om konkurrenter. Säg 20 procent negativa saker om produkten och 80 procent positiva. Avslöja inte priset direkt. Håll inne information. Ta med en kompis som får dig att känna dig avslappnad. Ha uppseendeväckande strumpor.

När köparen börjar prata siffror är försäljningen klar. Då ska du börja förhandla, vilket går ut på att göra kunden så osäker som möjligt. Bluffa gärna.

Jag vet inte om jag vill sälja in den här boken till dig, kära läsare.

Du blir troligen inte en bättre försäljare av att läsa den. Däremot säljer Fredrik Eklund sig själv väldigt bra, på samma sätt som han gör i sin tv-serie.

Fredrik Eklund njuter av att vara en vara. Han gillar att känna den åtrå köparen känner inför varan. Och det finns säkert en väldig tillfredsställelse i det. En aspekt av varans fetischkaraktär som Karl Marx missade.

Men samtidigt har han inget annat val.

Eklund har verkligen rätt i att en försäljare alltid måste sälja sig själv.  Dagens moderna försäljarproletariat är till salu på fler än ett sätt. De är varor på en marknad där priserna dumpats för länge sedan.

Om vi lämnar Manhattan för en stund handlar ju försäljarens vardag snarare om att luras på lön, sälja på provision i köpcentrum eller hemifrån eller att sitta övervakad på ett callcenter och i värsta fall gå hem med 4 000 i månaden. Samtidigt som du hatas av kunderna.

I ett samhälle där allt ska vara en marknad har säljaren blivit det mest föraktade och lågavlönade jobbet av alla.

I den vansinniga bostadsbubbla vi lever i, borde inte en stormrik mäklare väcka några större sympatier. Ändå har inte Fredrik Eklund några större problem med att framstå som en sorts kommersens rockstjärna. De flesta försäljare måste köpa drömmen om att kunna bli lika lyckad som Eklund för att orka gå till jobbet.

Ska vi prata pengar nu?

Sälj! kostar ungefär 214 kronor i Internetbokhandeln.

Om du vill gå upp en prisklass har vi så klart Sälj så det ryker av Bruce King. Bara 300 spänn. Mycket populär. Eller varför inte Sälj som en toppsäljare av Stefan Sebö. Går som smör.

I det lite mer lyxiga segmentet har vi sen Säljbibeln av Rolf Laurelli för 670 spänn. Men den är ju mer för proffsen, som vi brukar säga.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln