Svett och trängsel i kollektivtrafiken
Förseningar, svettig trängsel och ståplats. Många har börjat jobba igen efter sommaren och med det återkommer kaoset i trafiken. Storstadsbor brukar hånas för den djupa sucken de drar när tavlan visar att pendeltåget blir sju minuter sent.
Men en fungerande kollektivtrafik är helt avgörande för att få livspusslet att gå ihop.
När städer växer hamnar arbetsplatsen och hemmet allt längre ifrån varandra. Åka till förskola, lämna barn, resa åt motsatt håll för jobb och sedan lyckas handla på hemvägen.
Tidtabellen styr våra liv
En stockholmare gör ungefär 350 resor med kollektivtrafiken varje år och när inte trafiken fungerar så stannar hela huvudstaden. Livet planeras efter tidtabeller och glädjen är att få en sittplats på morgonen.
Därför vore det logiskt ifall politiker tyckte att det vore en självklarhet med satsningar på billiga resor, fler tunnelbanelinjer och bussar. I valtider kan det låta det så, men verkligheten ser annorlunda ut. För även om stockholmare reser mycket är de också bland de mest missnöjda med kollektivtrafiken.
Stockholmarna blir fler och fler och håller på att växa ur sin stad. I höst kommer nya befolkningsrekord att slås. Kollektivtrafiken är eftersatt. Det är ingen slump. Moderaterna har satsat pengarna på spårvagnar i innerstaden i stället för en rejäl utbyggnad av tunnelbanan och förstärkningar där det behövs.
Vi betalar allt mer
I våras kom en undersökning som visade att priset för att resa kollektivt har ökat fyra gånger snabbare än konsumentprisindex, den genomsnittliga prisutvecklingen. Vi betalar mer – men frågan är vad vi får för pengarna.
I glesbygden däremot är många hänvisade till bilen för att kunna ta sig till jobbet i tid. För dem är frågan om avgångstider och vart det går att resa avgörande. En fungerande kollektivtrafik är inte bara en storstadsfråga.
Svett och trängsel, förseningar och missnöjdhet kan inte vara nyckelorden för det som borde hålla ihop Sverige.