T-banan måste vara viktigast

Stockholm är en av Europas växande städer, upp emot en halv miljon människor förväntas flytta hit fram till år 2030. Huvudstaden är i stort behov av mer kollektivtrafik som kan möta utvecklingen. Därför var förslaget om utbyggnaden av tunnel­banan, som Alliansen presenterade i går på DN debatt, välkommet. Men det finns flera frågetecken.

Vem ska betala?

För det första är det oklart vem som ska betala och regeringens strategi verkar vara att vältra över större delen av kostnaderna på kommunerna.

För det andra saknas lösningar för att lätta trycket mellan västra och södra Stockholm. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har föreslagit en lila respektive orange linje som lösning. Det är förståeligt att Alliansen inte tar med andra partiers förslag, om inte annat av PR-skäl, men i realiteten får inte prestige stå i vägen för bra förslag som gynnar stockholmare.

Släpp prestigen

Kanske är det just prestigen som också har lett till att Alliansen vägrar släppa taget om vägbygget Förbifart Stockholm, som också fanns med i förslaget. Det går inte riktigt ihop med Stockholms landstings beslut om att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken i länet med 30 procent fram till 2030. Internationell forskning visar att ju fler vägar som byggs, desto fler åker bil. 

Förbifart Stockholm är varken ett klimatsmart eller jämlikt projekt. Det är endast bilägare och framför allt män som gynnas, eftersom fler män än kvinnor åker bil. Man måste ta hänsyn till både kvinnors och mäns sätt att röra sig och resa i staden för att en satsning ska vara jämlik. 

Stockholm måste vara en stad för alla. Därför måste satsningen på kollektivtrafik alltid vara viktigast.

Följ ämnen i artikeln