Scanias gröna omställning haltar

Joakim Goksör/TT

Publicerad 2024-04-26

Nu kommer kvartalssiffror från Scania och den börsnoterade tyska ägaren Traton. Arkivbild.

Europa bromsar in. Men Latinamerika håller uppe efterfrågan på lastbilar från Södertäljebaserade Scania – ett tag till i alla fall, enligt vd Christian Levin.

Den gröna omställningen haltar fortfarande, varnar han samtidigt. Eftersläpningen jämfört med mål och planer har förvärrats sedan i höstas.

– Rekord i utleveranser. Rekord i resultat. Rekord i kassaflöde och dessutom en marknadsandel både i Europa och Latinamerika som vi sällan har sett, säger Scaniachefen Christian Levin om första kvartalet.

– Vi bygger det vi ska bygga. Vi bygger det i tid. Och det kommer fram till kunderna på mer eller mindre utlovad ledtid, tillägger han.

Problem med grön omställning

Det starka suget efter Scania-lastbilar i Latinamerika just nu gör att man flyttat produktion för till exempel Chile till Europa.

– Vi bygger de lastbilar i Europasystemet som vi skeppar till Chile, för att kunna frigöra volym som vi behöver i Brasilien, säger Levin.

Detta möjliggör en balansering där Scania inte behöver dra ned på produktionen i Europa när efterfrågan viker av nedåt där.

– Då kan vi hålla uppe produktionstakten, i alla fall som läget ser ut nu och som jag kan se in i framtiden. Det känns otroligt bra.

Problemen med den gröna omställningen – bland annat på grund av förseningar i leveranserna av fossilfritt framställda lastbilsbatterier från Northvolt – har dock förvärrats sedan i höstas. I oktober flaggade Levin för att Scania släpade efter i omställningen med ungefär ett år jämfört med uppsatta mål och planer.

– Det är nog till och med lite mer ”lagg” (eftersläpning) nu, säger han.

Efterfrågan på eldrivna lastbilar hämmas samtidigt av att kunder inte kan få samma lönsamhet i dem som de kan få med fossildrivna alternativ.

”Det måste finnas en laddstolpe också”

Levin efterlyser åtgärder:

– Vi behöver se lägre elpriser, högre fossilpriser eller skatter som kommer in och reglerar det här. Vi behöver också se en snabbare utbyggnad av infrastruktur.

– Vi har ju visat tekniskt att det funkar. Du kan ladda 600 kilowattimmar på 20 minuter. Men det måste finnas en laddstolpe också. Det är den stora utmaningen.

Målet om att klara EU-kraven på en 47-procentig minskning av koldioxidutsläppen till 2030 kvarstår. Men åtgärder brådskar, enligt Levin.

– I industrins värld är ju 2030 i morgon.