Dramaten tvingas skära ner – färre nya föreställningar

”Det är förödande”

Erika Josefsson/TT

Publicerad 2024-04-10

Dramatenhösten bjuder på Peter Andersson som Kung Lear och Nadja Weiss nyskrivna dokumentärteater om kärlek.

Men kapade anslag tvingar samtidigt Dramaten att skära ner på antalet nyproduktioner.

Efter Jarl Kulle och Börje Ahlstedt blir det nu Peter Andersson som gör rollen som Shakespeares egenkäre despot på nationalscenen i Stockholm.

– Det här är en pjäs som spelas när man har en riktigt stark skådespelare som kan bära den rollen, det är ett krävande drama, vansinnigt bra och drabbande, säger teaterchefen Mattias Andersson.

”Kung Lear” handlar om generationskrockar och ett rike i kaos. Den gamle kungen vill ge sitt rike till den av hans döttrar som älskar honom mest, men den yngsta, Cordelia, vägrar att hyckla och blir hellre förskjuten än ställer upp på faderns maktspel. Regiuppdraget axlas av den tyske regissören regissören Falk Richter, ”en av Europas mest spännande” enligt Mattias Andersson.

– Vi försöker pusha scenkonsten och utveckla den vidare, jag tycker att vi med den här repertoaren tar ett grepp om vår samtid.

"Över tid blir det väldigt stora besparingar om inget radikalt händer" säger Dramatenchefen Mattias Andersson apropå regeringens minskade anslag. Arkivbild.

”Förödande”

Samtidigt har fjolårets elva höstpremiärer krympt till åtta, en direkt konsekvens av fem miljoner lägre i statligt anslag och utebliven kompensation för höjda kostnader.

– Det är lika många speltillfällen, men nyproduktionen blir lidande och det är förödande både för Dramatenhuset och för branschen.

Bland höstpremiärerna finns också den iranskfödda regissören Mina Salehpour uppsättning av John Steinbecks ”Vredens druvor”. I Tyskland satte hon upp samma pjäs – då med avstamp i flyktingströmmen 2015. Nu handlar det i stället om hur klimatkrisen tvingar människor på flykt.

Dramaten

”Kärlek på svenska”

Mellika Melouani Melanisätter upp Kristina Lugns ”Titta en älg” medan Nadia Weiss och Irene Kraus har skrivit en helt ny pjäs utifrån de intervjuer som filmaren Staffan Julén gjorde till sin dokumentärfilm ”Kärlek på svenska”. Även pjäsen handlar om kärlekens roll i några människors liv. Nadja Weiss regisserar uppsättningen och låter också skådespelarna själva kliva ur sina roller och komma till tals.

Tornedalsregissören Markus Öhrn har uppmärksammats för sina uppsättningar i Österrike, Tyskland och Polen. Med ”Fem scener Norén” gör han sin första stora uppsättning på en svensk institutionsteater där han låter skådespelare i masker ta sig an ”den psykologiska realismens mäster” framhåller Andersson.

– Det ska bli väldigt intressant att se den krocken!