Nu tävlar klassiska regissören Costa-Gavras son om ett Guldlejon i Venedig

”Vi barn fick inte se på Disney-filmer”

Publicerad 2022-09-04

Romain Gavras.

VENEDIG. Sådan far, sådan son.

Nu 89-årige Costa-Gavras gjorde många klassiska politiska thrillers. Nu går sonen Romain Gavras, 41, i pappans fotspår med nya filmen ”Athena”.

– Det låter kanske konstigt att just jag säger det, med tanke på vem pappa är… men jag tvivlar på att filmer förändrar något politiskt, säger han.

För de lite yngre läsarna är det kanske på plats med lite historik:
Costa-Gavras var nästan med om att skapa den politiska thrillern med filmer som ”Z – han lever” (1969), ”Gisslan” (1972) och ”Försvunnen” (1982). Han vann Oscars, Guldpalmer och Guldbjörnar. Och var fortfarande aktiv för tre år sen, ”Adults in the room” är en ganska vass skildring av den grekiska finanskrisen.

På grund av att militärjuntan styrde Grekland, flyttade han efter plugget till Paris. Han bildade familj. Så där är sonen Romain Gavras uppvuxen.

En urtrevlig regissör som gärna berättar om hur det var att växa upp med en världsberömd filmregissör som pappa.

– Han sa alltid att allt är politik på något sätt. Men han tror inte ens att hans politiskt laddade filmer förändrade något. Det kan bara politiker göra, menar han. Och han hade strikta regler. Vi barn fick till exempel inte se på Disney-filmer.

Costa-Gavras prisas på Locarnos filmfestival den 11 augusti 2022.

Musikvideoregissör

Även Romains bror och syster jobbar med film. Efter uppmärksammade musikvideor åt bland annat Kanye West och M.I.A. och två tidigare långfilmer, tävlar Romain nu om Guldlejonet med ”Athena”. En explosiv film som i rasande tempo skildrar en invandrarfamilj i en Paris-förort där några bröder står på olika sidor av lagen. Och när det blir upplopp, ställs allt på sin spets…

Namnet är en blinkning till Aten, pappans förra hemstad och den grekiska mytologin. Filmen är inspelad i en förort, men det finns ingen med just det namnet. Filmen ställer (den oftast vita) polisen mot svarta och nordafrikanska invandrare.

Tror du inte en sådan här film kan hetsa till upplopp?

– Nej, det fungerar inte så. Folk vill gärna skylla på filmer, dataspel eller rap-musik när sådant händer, men det finns andra politiska och sociologiska orsaker.

”Athena” av Romain Gavras.

”Klart den hellre borde visas på bio”

Filmen har premiär på Netflix runt hela världen redan 23 september. När han får frågan om en film som är så visuell som ”Athena”, inte hellre borde visas på bio, vänder han sig först till Netflix representant i rummet.

– Håll för öronen nu! Och så säger han: Det är klart den hellre borde visas på bio. Men å andra sidan hade inget annat filmbolag i Frankrike gett mig den här friheten och de här pengarna.

Filmen har en fantastisk inledningsscen med action, explosioner, biljakter och mycket annat – allt gjort i en enda tagning.

– Vi repeterade i två månader med hundratals statister. Mycket är filmat med en drönare som gått på låg höjd.

Så det är inget fusk när det gäller det där med att det inte finns ett enda klipp i scenen?

Han skrattar och säger:

– En trollkarl avslöjar väl heller inte sina tricks…