En storstilad återkomst av David Ritschard

Publicerad 2024-03-28

KONSERT David Ritschard återvänder till scenerna med brinnande revanschlusta och en lika stark som överraskande låtlista.
Av sommarens kollaps märks ingenting. Faktum är att ”arbetsträningen” på Pustervik utvecklar sig till en smärre triumf.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
David Ritschard
Plats: Pustervik, Göteborg. Publik: 860 (utsålt). Längd: 87 minuter. Bäst: ”Frågar åt en vän”, ”Duplantis blues” och ”Sverigerocken”. Sämst: Tyvärr inga fler spelningar än de här två bokade just nu.

David Ritschards konsertcomeback i Göteborg – ”första gången som jag i könsmogen ålder står spiknykter på en scen”, som han förklarar – utvecklar sig till en triumf.


GÖTEBORG. Efter fjolårets historiskt publika dubbelkollaps, först på bästa sändningstid i ”Jills veranda” och sedan på bästa sändningstid igen i ”Allsång på Skansen”, vågar sig David Ritschard nu slutligen tillbaka till scenerna.

”Arbetsträning” kallar han själv de här två exklusiva konserterna på Pustervik i Göteborg och Debaser i Stockholm.

Det är de första riktiga spelningarna för Ritschard och trogna bandet Krokoditårarna sedan 35-åringen i somras motvilligt tvingades ställa in bland annat en lång höstturné som förband till Lars Winnerbäck för vila och rehabilitering.

Helt inaktiv klarade han dock inte av att vara. I november släpptes ”Detta har hänt”, ett album ihopplockat av alla Ritschards inspelningar sedan tre år gamla genombrottsskivan ”Blåbärskungen”.

”Vi får hoppas att han inte stressar tillbaka till scenerna, men när det väl sker bäddar de här låtarna onekligen för en potentiellt storstilad återkomst” skrev jag då.

Och det är faktiskt svårt att beskriva den här kvällen som något annat än just storstilad.

Särskilt som den visar sig bli allt annat än förutsägbar.

Ritschard låter först bandet koka upp lite Louisiana-sväng i Buck Owens-bekanta instrumentalen ”Catfish capers”. När han själv kliver in, i den högst ritschardska looken vita byxor, vit t-shirt, gul jacka och pannband, är det inte med en egen låt utan med Björn Afzelius-covern ”Gånglåt från Sörgården”, de facto en av hela tre Afzelius-låtar i kväll.

Långt ifrån alla närvarande är med på de noterna men det spelar ingen roll, för Ritschard och hans nästan löjligt tajta sextett stöper om även den uppgivna socialisthymnen till djupsvängande honkytonk.

Och nog för att vi har att göra med en showman men sättet som han står och darrar på i soulballaden ”När du reser dig” känns inte bara som effekt, det märks hur mycket David Ritschard har längtat tillbaka till scenerna.

Han säger först att han inte tänkt prata om sin paus, men pratar sedan om den ändå:

– Det här är en väldigt stor stund för mig. Det har varit rätt skrynkligt ett tag men nu är det bättre.

Varvid han avslöjar att han efter allt som har hänt har tvingats göra vissa förändringar i både liv och artisteri:

– Det här är första gången som jag i könsmogen ålder står spiknykter på en scen. Och jag fattar ju att det är lika obehagligt för er som det är för mig.

Det sedan länge utsålda Pustervik formligen exploderar av jubel. Hur urstockholmsk David Ritschard än är har han lyckats bli precis lika älskad här på andra sidan landet.

Publiken lyfter den återuppståndne countryfrälsaren med dånande allsång i ”Ingrid”, den nya hyllningen till hans bortgångna farmor. En stund senare behöver Ritschard inte sjunga mer än ”I...” för att hela lokalen ska rulla igång texten till ”Sverigerocken”.

Och det handlar verkligen inte om brist på egen ork när han så generöst lämnar över scenen till resten av bandet.

Det är en ren fröjd att höra gitarristen Peter Strömquist och pedal steel-mannen Daniel Wigstrand skjuta iväg skarpslipade solon.

Fiolspelande hustrun Agnes ”Nalle” Odén är som alltid publikfavorit och i kväll får vi en till: körsångerskan, gitarristen och pianisten Mira Ray.

”Vita Bergens Emmylou”, som huvudpersonen kallar henne, gör inte bara ett sympatiskt förbandsset med egna borde bli-hittiga 70-talsdoftande låtar utan även fin duett med Ritschard i nya singeln ”Hänga tvätt”. Dessutom tar hon oss ut i något så oväntat som en självsvängande rumba, ”Ljugarlåt”, av Ritschard-idolen Jan Hammarlund.

Ingen artist, någonstans, är i närheten av den sortens show som David Ritschard bjuder på.

Det spelar förmodligen ingen som helst roll om ni befinner er på samma ideologiska våglängd som ”kommunismens Beyoncé” eller inte.

När han är så laddad som i kväll torde han kunna få vilken kännande människa som helst att kapitulera.


David Ritschard spelar på Debaser i Stockholm i kväll, torsdag.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, XThreads och Spotify för full koll på allt inom musik