Lill-Jinder blir bättre ju blåare skivan är

Publicerad 2014-11-21

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Little Jinder

Little Jinder

Telegram/Warner

Vi lever i en globaliserad värld och en lång rad artister, låtskrivare och producenter har på senare år visat att det är en tillgång snarare än ett hinder att komma från Sverige om man vill slå igenom i internationell pop.

Ändå kan jag inte göra ­annat än att applådera ­Josefine Jinders beslut att växla över från engelska till svenska på sitt andra ­album.

Alls inget ont om fjolårsdebuten ”Break up” men Little Jinder själv tyckte ­inte att den blev så bra som hon ville, att hon letade ­efter ett mer personligt uttryck.

Det hittar hon på ”Little Jinder”. Med det här albumet förser stockholmskan senare års guldålder av ­modern pop på svenska med ännu mer ny energi.

Namn som Veronica Maggio, Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray, ­Lorentz och Sakarias har alla bidragit till att ta den välformulerade urbana ­melankolin hos Mauro Scocco, Orup och Lisa Nilsson in i tiotalet och Little Jinder både vårdar traditionen och håller den kvar ute i natten.

Hon säger själv att hon har tröttnat på att festa men beskriver samtidigt stämningen som ”nattradio” och det är väldigt mycket efter stängningsdags över de här sångerna, en välfångad mix av berusning, blues, förälskelse, förvirring och nydumpad ångest. Varje låt ­låter som gjord för riktigt sena taxiresor i skenet från telefonens sms-app.

Precis som många av namnen ovan är dessutom Little Jinder en begåvad skildrare av Stockholm. ”­Vita Bergens klockor” skulle kunna vara en Staffan Hellstrand-titel och det händer verkligen något när en låt som heter så är sval elektronisk pop om episk bakfylla (”ångrar att jag drack 28 vin”).

Det säger också något om hur skivan låter att Little Jinder samarbetat med ­både Titiyo-bekante producenten Magnus Frykberg och Rebecca & Fiona på olika delar av albumet. Det är ­modern elektronisk pop med något slags blå soulkänsla, framtid och tradition om vartannat.

Ofta blir hon bättre ju ­blåare stämningen är. Många kommer förmodligen att hitta massor av tröst inte minst i finalen av den här skivan.

Trilogin ”Allting har ett slut”, ”Skevt” och ”Nåt e väldigt fel” låter som ett av årets bästa reportage om ungt liv i Stockholm i mitten av tiotalet.

BONUS

BÄSTA SPÅR: ”Inga e som vi e”. Singeln är en av årets svenska popballader. Melos souliga skånska får Jinder-världen att spraka lite extra.

VISSTE DU ATT …

Josefine Jinder är dotter till riksspelekvinnan Åsa Jinder. I Studio PSL sa emellertid ­Little Jinder att ett samarbete lär bli aktuellt först om ”kanske 20 år”.

LYSSNA OCKSÅ PÅ:

Lisa Nilssons ”Himlen runt hörnet”, Rebecca & Fionas ”Beauty is pain”, Lorentz ”Kärlekslåtar”.

Följ ämnen i artikeln