– ’Bloodborne’ är väldigt roligt – och fruktansvärt

Uppdaterad 2015-03-25 | Publicerad 2015-03-16

Nöjesbladets Jonas Högberg har förhandstestat årets hetaste Playstation 4-spel

”Bloodborne” släpps inte förrän 25 mars.

Men redan nu har Spelas From Software-fanatiker Jonas Högberg hackat och slaktat sig igenom en timme av det våldsamt efterlängtade PS4-spelet.

Så här lyder hans ytterst preliminära dom.

Spelas recensent Jonas Högberg.

”Bloodborne” förväntas bli Playstation 4:s första riktiga killer app. Har Microsoft anledning att vara oroliga?

– Microsoft har väl varit oroliga ända sedan Xbox One lanserades? Men visst bör ”Bloodborne” ses som en potentiell killer app. Sony har verkligen ansträngt sig för att marknadsföra Playstation 4 som en spelkonsol i första hand, och det är svårt att hitta en bättre fanbärare för gamerkulturen än den spirituella uppföljaren till de stenhårda ”Dark souls”-spelen. Någon hejdundrande försäljningssuccé kommer det inte bli, men visst finns det skäl att tro att ”Bloodborne” lyckas uppnå samma mytiska kvalitet som ”Souls”-serien. Och den typen av credd är minst lika viktig att kamma hem för Sony.

Känns spelet som en uppföljare till ”Demon’s souls” och ”Dark souls”-spelen, eller gör det skäl för sitt nya namn?

– Inledningsvis finns det mycket som påminner om ”Souls”-spelen. Men striderna är verkligen annorlunda, tack vare avsaknaden av sköldar. Man måste vara offensiv, men även om det finns ett stort fokus på combos mellan skjutjärnen och de spännande närstridsvapnen känns det inte heller som ett ”Devil may cry”-liknande hack ’n’ slash. Jag har faktiskt svårt att definiera det, vilket givetvis är en fjäder i hatten för From Software. Även om jag bara skrapat på ytan har jag haft väldigt roligt.

Hidetaka Miyazaki är tillbaka som regissör för första gången sedan original-”Dark souls”. Hade du anat det här om du inte känt till det i förväg?

– Ja, det tror jag. ”Dark souls II” har trots allt en lite snällare inledning än ”Demon’s souls” och ”Dark souls” – och snällt är något man verkligen inte kan anklaga ”Bloodborne” för att vara. Redan efter tio minuter vandrar man in på ett torg där ett femtontal bybor med högafflar och facklor står och frustar. Välkommen till slakten, liksom. Man undrar ju hur ”Fifty shades of Grey” hade sett ut om Miyazaki fått regissera den.

Flera storspel till de nya konsolerna har hajpats med supersnygga klipp men sedan visat sig vara långt ifrån lika grafiskt imponerande i spelbar form. Hör ”Bloodborne” till dem?

– Till viss del. Det är inte lika snyggt som i klippen, men det är väldigt snyggt. Stämningsmässigt är det lovande.

Du utsåg ”Dark souls II” till förra konsolgenerationens bästa spel. Är det ens rimligt att förvänta sig att From Software ska kunna överträffa det blott ett år senare?

– Nej, det är självklart inte rimligt att förvänta sig det – ribban ligger så högt nu att den knappt går att skymta. Å andra sidan har From Software överträffat sig själva gång på gång. Det skulle alltså inte förvåna mig om de lyckades igen.

Till sist, den viktigaste frågan av alla: är ”Bloodborne” lika skoningslöst hardcore som ”Souls”-serien, eller har From Software tonat ner svårighetsgraden för att nå en bredare publik?

– Låt mig förtydliga: första timmen var lika fruktansvärd som den var underbar.