Rebecka fick raggnings-sms – från Ubers chaufför

Publicerad 2015-07-09

"Det är oseriöst och obehagligt".

Rebecka Nyberg skulle hem från en kompis i lördags.

Men efter resan med Uber plingade det till i mobilen.

Dagen efter fortsatte det.

– Det är oseriöst och obehagligt gjort av honom, han måste ha suttit och spanat in mig i bilen, säger hon till Aftonbladet.

Vid 16.30-tiden i lördags åkte Rebecka Nyberg hem från en tjejkompis i Stockholm efter att hon hjälpt henne att borra. Eftersom hon hade mycket verktyg att bära på beställde hon skjuts från företaget Uber.

Ett par timmar efter att hon kom hem fick hon ett sms:

"Hej finis...allt är bra? Undrar om vi kan ses nångång om du har tid över? Hör av dig sen", skrev personen.

– Jag tänkte först att det var någon som råkat skicka fel, säger Rebecka till Aftonbladet.

"Oseriöst och obehagligt"

Mannen slutade dock inte, och efter en kort sms-konversation dagen efter framkom det att han var chauffören som kört hem henne på lördagen.

– Det är oseriöst och obehagligt gjort av honom, han måste ha suttit och spanat in mig i bilen. I längden blir det också någon slags kvalitetsmärkning av Uber. De har ansvar för sina chaufförer, säger Rebecka Nyberg.

Hon berättar att hon tidigare haft problem med en stalker och att konversationen därför också väckte en del jobbiga känslor.

– Jag har skyddat nummer så att man inte ska kunna komma åt det någonstans, säger hon.

Eftersom Uber bokas via en app i mobilen måste man dock ange sitt nummer ifall chauffören inte hittar eller liknande. Chauffören behövde dock inte ringa upp Rebecka.

Stängs av under utredning

Rebecka hade svårt att hitta hur hon skulle få tag på Uber, det finns till exempel inget nummer att ringa. Därför valde hon att lägga ut konversationen på deras Facebooksida för att fler skulle se och därmed öka chansen för ett svar. Senare mejlade hon också företaget.

När Aftonbladet kontaktar Uber ger de snabbt besked om att chauffören ifråga stängts av från deras plattform i väntan på en utredning.

"Vi har nolltolerans mot olämpliga kontakter med kunder. Vi har kontaktat den här kunden för att erbjuda vårt fulla stöd och se till så att hon är okej", skriver en talesperson för Uber i ett mejl till Aftonbladet.

Ersättningen: 104 kronor

Enligt Rebecka ska chauffören ha försvarat sig bland annat med att han har flickvän. Hon är ändå positiv till att de hört av sig ganska snabbt men besviken över att de endast ersätter hennes resa på 104 kronor.

– Det är jättebra att de hör av sig och beklagar men att ge mig 100 kronor i ersättning känns futtigt. Tar de detta på allvar? Och problemet med att de har bristande bakgrundskontroller kvarstår, säger hon.

I förra veckan avslöjades flera brister i Ubers bakgrundskontroller av Dagens Industri. Tidningen rapporterade också att Uber bland annat använder den kontroversiella databasen Lexbase för att kolla upp sina förare.

Följ ämnen i artikeln