SAS: Extremt komplext att bedriva flygverksamhet just nu

Publicerad 2022-05-29

Efter kritiken mot SAS felaktiga ombokningar svarar flygbolaget på kritiken.

– Det finns ingen sanning i att det här sker för att sälja dyrare biljetter, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Aftonbladet har rapporterat om flera kunder som råkat ut för ombokningar kort inpå sina planerade resor.

Ingen av dem har fått någon förklaring till varför resan bokats av när den fortfarande finns. Vissa har bokats på igen efter att de själva legat på. Andra har köpt samma biljett de ursprungligen bokat till ett dyrare pris.

Nu svarar SAS på kritiken och menar att de har identifierat ett fel i systemet med just ombokningar.

– Vi har identifierat ett fel med ombokningar av kunder, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

En förklaring som ges är att SAS precis har kancellerat över 4 000 flighter.

– Med så många kancelleringar är risken stor att det i många fall blir fel.

Vad beror problemen på?

– Exakt vad som hänt i dessa fall kan jag inte svara på, man måste titta på varje enskilt fall för att få reda på problemet.

– Det är en kaotisk tid i flygindustrin just nu. Det är extremt komplext att bedriva flygverksamhet just nu. Många flighter ställs in för väl oss som för andra europeiska flygbolag.

Om de fall som Aftonbladet beskriver svarar hon:

– Det är svårt att svara generellt på. Det vi kan säga till kunderna är att om det har blivit fel försöker vi hitta lösningar om de kontaktar vår kundtjänst.

De som hört av sig till kundtjänst har ju kunnat visa att flighten fortfarande går, hur tänker du om det?

– Så ska det verkligen inte vara då har det blivit fel. En möjlighet är att det som hänt är att man bokat av kunder har systemet bokat av fel person.

– Vi strävar efter att få upplevelsen så bra som möjligt. Att det skulle göras med systematik för att sälja dyrare biljetter kan jag kraftfullt dementera. Så är inte fallet.

Vad vill ni säga till de som drabbats?

– Vi beklagar att vi inte levt upp till de förväntningar kunderna har på oss. Att det skulle göras ombokningar med systematik för att sälja dyrare biljetter kan jag kraftfullt dementera, säger Karin Nyman.

Följ ämnen i artikeln