Därför är USA:s politiker rädda för Tiktok

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2024-04-24

Tiktoks massiva datainsamling och förmåga att rikta budskap mot individer eller grupper kan vara en orsak till förbudet i USA.

– Det är som riktad propaganda, säger forskaren Karen North.

Snabbheten med vilken Tiktokförbudet tog sig genom den amerikanska kongressen, med stöd av båda partierna, har överraskat experter. Vanligtvis har impopulära beslut i viktiga väljargrupper, i det här fallet unga, svårt att gå igenom under ett valår.

– Man tror att de hemliga säkerhetsgenomgångarna som getts till ledamöterna har innehållit betydande information som gjort att båda partierna anser att det är tid att agera, säger Karen North, sociala medier-professor och expert på psykologi vid University of Southern California.

”Ring din lokala politiker”

Oron kan handla om Tiktoks potential som propagandamaskin. I mars blinkade ett meddelande i amerikanska Tiktokanvändares flöden, med en varning för det kommande förbudet och en uppmaning att ringa till sina lokala politiska representanter. Politikernas kontor ringdes ned.

Eventuellt slog försöket slint, och stärkte bara politikers oro för Tiktoks makt. Plattformen samlar mängder med data för att individanpassa upplevelsen, helt enkelt visa innehåll som passar användaren. Samma data kan användas för riktad propaganda.

– Med tanke på den polarisering vi ser och att många uppger att de tar del av innehåll från Tiktok, så finns det många som undrar om Tiktok används för att skapa meningsskiljaktigheter för att destabilisera vår sociala struktur och samhörighet, säger Karen North.

Hon säger också att man kan ifrågasätta de säkerhetssystem som ägaren Bytedance säger sig ha satt upp för att skydda data om amerikaner från att hamna i Kina, att det är lite som att låta räven bygga hönshuset.

Går någon annanstans

Hon gissar att appen kommer att fortsätta vara tillgänglig för amerikaner under de juridiska strider som väntar. Först om Bytedance förlorar dem finns incitament att sälja appen. Då kommer nästa problem – vem har råd att köpa?

– De företag som kan vara aktuella är samma företag som redan kritiserats av vår egen regering för att vara monopolistiska, som Meta och Google, säger North.

Och om det går så långt som att de 170 miljoner amerikaner som sägs använda Tiktok utestängs, så gissar hon att de vänder sig till någon annan plattform som satsar på korta videoklipp.

– Folk kommer inte att sluta engagera sig i sociala och kreativa aktiviteter. De måste bara hitta någon annanstans att göra det. Men du kan tänka dig hur upprörda de över 100 miljoner amerikanerna kan bli, säger hon.