Ny undersökning: Så förändrade #metoo Sverige

Uppdaterad 2018-05-21 | Publicerad 2018-03-08

Metoo blev inte bara stora ord.

Det har också betytt något i vår vardag.

Men mitt i MeToo-stormens öga stod många män över 50 år, och just denna grupp har förändrat sitt beteende allra minst.

Stora delar av svenska folket tog emot #metoo med öppna armar.

Det visar en ny undersökning som Aftonbladet och Inizio låtit göra inför Internationella kvinnodagen.

Många av siffrorna är hoppfulla för de som önskar en förändring. Hela 77 procent av alla Sveriges kvinnor upplever MeToo som något positivt. Även hos män finns det en klar majoritet, 59 procent, som tycker att rörelsen är något bra.

Sverige har förändrats

När #metoo-rörelsen rullade över världen vittande mängder av kvinnor inom en rad yrken om övergrepp och trakasserier. Inte minst i Sverige fick initiativet stort genomslag. Och många hoppas nu på en förändring.

Och enligt Aftonbladets undersökning har det verkligen skett en förbättring. Nästan en tredjedel, 29 procent, av alla svenskar svarar att de tror att kvinnor utsätts för färre övergrepp och trakasserier efter MeToo.

– Svenskarna ser verkligen MeToo som något positivt. Allra tydligast är det bland unga och kvinnor, säger Karin Nelsson som är analyschef på Inizio.

Har verkligen lett till förändring

Och stämmer de tillfrågades upplevelser så har kampanjen verkligen lyckats med ett av sina viktigaste syften: en fjärdedel tycker också att relationen mellan män och kvinnor överlag har förändrats till det bättre.

– Att uppropet har fått uppmärksamhet betyder inte självklart att det leder till någon förändring. Men det verkar det ha gjort här, och det är väldigt intressant, säger Karin Nelsson.

Många av de som pekades ut som förövare under MeToo-kampanjen var medålders män.

Rörelsen fick fart i USA efter att flera kvinnor vittnat om hur regissören Harvey Weinstein, 65, utnyttjat sin position för att kunna begå övergrepp. I Sverige hamnade bland andra Martin Timell, 60, som nu står åtalad för våldtäkt, i ordentligt blåsväder. Fredrik Virtanen och Lars Ohly var två andra medelålders män som dök upp i debatten.

Äldre än män behåller sitt beteende

Resultaten i Aftonbladets undersökning ger betydligt mindre hopp när det gäller hur enskilda personer har förändrat sitt beteende efter MeToo-kampanjen. Av samtliga som deltagit i undersökningen är det bara 13 procent som uppger att de förändrat sitt beteende.

När det kommer till män över 50 år så är det bara 5 procent som medger att de förändrat sitt beteende. I denna kategori är det över 80 procent som är tydliga med att de inte ändrat beteende efter kampanjen, medan resterande svarar ”Tveksam, vet ej”.

Många av de som protesterade mot mäns beteende under MeToo-uppropet var unga kvinnor. Och just i denna grupp är det också extra tydligt att viljan att göra mer är extra stark. En majoritet av kvinnor yngre än 29 år vill se en ny #metoo-kampanj.

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.