Aftonbladet Morgon görs om till nytt format

Uppdaterad 2019-11-19 | Publicerad 2019-11-14

Efter tre år ersätts Aftonbladet Morgon med ett helt nytt koncept, mer anpassat för mobilanvändarna.

– För oss är det viktigt att vi har ett uttryck som tilltalar hela Aftonbladets målgrupp, säger den redaktionella videochefen Andreas Landmark i ett pressmeddelande.

Aftonbladet kommer fortsätta att ha fokus på nyhetsvideo och mixmaterial, men på ett nytt sätt – både när det gäller hur det produceras och hur det presenteras för tittarna.

Men hur det nya konceptet kommer att se ut är än så länge hemligt.

– Exakt vad vi kommer erbjuda våra läsare vill vi inte avslöja riktigt än. Det finns flera spännande exempel internationellt. För oss är det viktigt att vi har ett uttryck som tilltalar hela Aftonbladets målgrupp, då måste vi i högre utsträckning ta hänsyn till de ungas användarbeteende, säger Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.

Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.

En projektgrupp håller nu på att utveckla Aftonbladets nya koncept som ska lanseras under våren 2020.

– Min enkla ambition är att vi ska leverera Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform, säger Andreas Landmark.

Aftonbladet Morgon sänds i TV3 och Viafree samt i Aftonbladets digitala kanaler till och med den 20 december.

Följ ämnen i artikeln