Var tredje har övervägt att lämna Facebook

Publicerad 2018-03-24

Facebook skakas av skandalen kring bolaget Cambridge Analytica – som kommit över uppgifter om miljontals profiler.

En undersökning från Aftonbladet/Inizio visar att var tredje användare i Sverige har övervägt att stänga ner sitt konto.

– Situationen är mycket allvarlig för Facebook, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Det är långtifrån första gången som Facebook kritiseras för hur användarnas personliga uppgifter hanteras. Men avslöjandet om Cambridge Analyticas insamling av data om runt 50 miljoner profiler har kastat in företaget i dess kanske värsta kris någonsin.

För mängder av människor har rapporteringen blivit det som fått tålamodet med det sociala nätverket att ta slut för gott. På Twitter berättar tiotusentals användare om att de beslutat sig för att stänga ner sina konton under hashtaggen #DeleteFacebook.

Var tredje överväger att lämna

Opinionsundersökningsföretaget Inizio har på Aftonbladets uppdrag kartlagt svenskarnas inställning till Facebook. Resultatet är inte någon munter läsning för Mark Zuckerberg och de andra i nätverkets toppskikt.

40 procent av de tillfrågade uppger att de använder Facebook i mindre utsträckning nu jämfört med för ett år sedan. Ungefär lika många har mycket eller ganska litet förtroende för företaget – och var tredje har övervägt att stänga ner sitt konto helt.

– Många av dem som tänkt på att lämna säger att det har att göra med den senaste tidens avslöjanden, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

– Situationen är mycket allvarlig för Facebook. Men sedan är det ju också så att Facebook är en integrerad del av livet som många kan ha svårt att klara sig utan. Att överväga att stänga sitt konto innebär inte att man faktiskt gör det.

”Tar inte tag i problemet”

Motiveringarna skiljer sig åt bland dem som uppger att de funderat på att dumpa Facebook.

I undersökningen skriver en person:

”De tar inte tag i problemet med hat, hot och fake news”.

”Därför att alla uppgifter om mig lagras någonstans. Var vet jag inte”, menar en annan.

”Det används på ett sätt som jag ogillar. Främst för att det används av en målgrupp som saknar källkritiskt tänkande, vilket leder till att alldeles för många sprider felaktig information. Jag upplever också att det är en knutpunkt för främlingsfientliga och genom funktionen att kunna dela inlägg gör att jag får uppdateringar i mitt flöde av människor jag inte känner - vänners vänners vänner osv. Det sprids också mycket negativitet på Facebook och det bidrar bara till så mycket onödig negativ energi för min del. Vem gillar negativa människor? Ingen”, resonerar en tredje.

Resultatet är dock inte helt nattsvart för Facebook. En majoritet av de tillfrågade – 60 procent – svarar att de inte har några planer på att lämna.
Enligt Karin Nelsson hänger det sociala nätverkets framtid nu på att ledningen lyckas återupprätta användarnas förtroende.

– De måste bli mer restriktiva kring vilken typ av information som lämnas ut. Dessutom måste transparensen kring de här frågorna öka, säger hon.