Alla vill utnyttja Obama

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-26

Presidenten är världens hetaste varumärke

LONDON. Barack Obama har skrivit historia.

Och nu vill många företag surfa på framgångsvågen.

USA:s nye president har blivit ett varumärke.

Exemplen är oändliga och kommer från alla världens kanter.

I Japan kan man köpa hela presidentfamiljen som dockor och godis.

Men att slå mynt av president

Barack Obama är inte lika populärt i Vita huset.

Michelle Obama har redan kritiserat dockorna ”Sweet Sasha” och Marvelous Malia” gjorda av ett amerikanskt leksaksföretag. Hon tycker dockorna är ett fult sätt att tjäna pengar på presidentbarnen.

– Barack Obama är utan tvekan världens ledande varumärke just nu, säger marknadsexperten Moray MacLennan för M&C Saatchi i The Guardian.

Både glass och konjak

Glassföretaget Ben & Jerry har redan utnyttjat Obamas valslogan. Vaniljglassen heter ”Yes Pecan”. Konjaken Hennessy finns i en specialutgåva under namnet ”44” eftersom Obama är den 44:e amerikanske presidenten.

När Barack Obama svor presidenteden ökade många tidningar sina upplagor eftersom läsare ville behålla ett exemplar som minne. Brittiska Daily Express såg till att dra in extra mycket i annonsintäkter.

Fiat 500 köpte in sig på hela omslaget för att de delade högtidsdagen och reklamen löd ”It a big day for firsts”. I andra tidningar hade företaget Veet som gör vaxremsor för kvinnor satt in annonsen ”Goodbye Bush”.

Kan gå för långt

Men Moray MacLennan menar att det finns en risk i att ta Obama-konceptet för långt.

– Det är oemotståndligt för företag att surfa på vågen. Görs det med intelligens och humor kan folk gilla det. Men om det inte finns någon speciell anledning att varan ska sammankopplas med Obama ser folk igenom det och strategin slår i stället tillbaka på företaget, säger han.