Därför havererade rulltrapporna i Stockholm

avTT

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Rulltrappa till pendeltågstationen Stockholm City. Arkivbild.

En fullsatt rulltrappa på pendeltågsstationen Stockholm City skenade plötsligt förra sommaren. Ingen skadades allvarligt, men Stockholms Lokaltrafik beslutade att stänga av samtliga rulltrappor av samma modell på stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan i väntan på utredning.

Nu kommer svaret: konstruktionen i rulltrappornas koppling var inte robust nog att klara av de slitningar den utsatts för. Det visar besiktningsföretaget Dekras rapport.

Samtliga drabbade rulltrappor repareras nu av tillverkaren Otis och arbetet väntas vara klart i maj. Totalt ska man åtgärda kopplingen mellan motor och växellåda på 25 rulltrappor samt installera en tillsatsbroms på 65 stycken.

SL beklagar att det dröjer ytterligare innan samtliga rulltrappor är igång igen.

"Det som tagit mest tid är tillverkning av de nya delarna, därefter ska de kontrolleras, installeras, besiktigas och rulltrappan provköras innan den kan tas i drift igen", säger Caroline Ottosson, trafikförvaltningens chef, i ett pressmeddelande.

ARTIKELN HANDLAR OM