Resenärer rasar mot Ving – trångt flyg och bagage kvar i Thailand

Uppdaterad 2023-02-16 | Publicerad 2023-02-15

Ving får skarp kritik från resenärer.

Kritiken haglar mot researrangören Ving.

Besvikna Thailandsresenärer vittnar om trånga plan, försenat bagage och mellanlandningar de inte informerats om.

– Jag hade en AirTag i mitt bagage så jag såg direkt när vi landade att mitt bagage inte var med, säger Anna, 47.

Under de senaste veckorna har ett stort antal resenärer kritiserat Ving för sina resor till och från Thailand.

På Vings Facebook-sida skriver folk in och klagar på inhyrda flygplan, för trånga flygplan, hastigt inplanerade mellanlandningar och borttappat bagage.

Marie, 57, berättar att hon och hennes sambo åkte till Thailand den 12 januari. Båda hade betalat för plusbiljetter och förväntade sig därför lite större säten. Men när de gick in i planet såg det inte alls ut som på bilden i Vings app.

– Planet var extremt trångt. Jag är 176 centimeter och mina knän tog i sätet mittemot. För min sambo, som är över 185 centimeter, var det ännu trängre för. Det var knökfullt i planet och på 335 platser fanns det bara fyra toaletter. Vi satt så i nästan 12,5 timmar hela vägen till Thailand, säger hon till Aftonbladet.

När planet väl landat i Thailand var många väldigt möra och hade ont i kroppen.

Resan hem, som skulle vara direktresa till Sverige, blev ännu värre, fortsätter Marie.

Paret hade betalat för plusbiljetter men Mats fick knappt plats i de trånga sätena.

Oplanerad mellanlandning på hemvägen

– Knappt två timmar innan resan från Phuket fick vi veta att var tvungna att mellanlanda i Varna i Bulgarien på väg till Sverige, på grund av dåliga väderförhållanden.

När de väl satt i planet, som även detta var väldigt trångt, hade flygrutten ändrats igen.

– Då informerade de oss om att vi skulle mellanlanda i Ankara. Sedan ändrade de tillbaka till Varna. Jag tror att det var väldigt jobbigt för de som var flygrädda. Resan hem, som skulle vara en enkelresa, tog över 15 timmar. Under den tiden fick vi endast ett mål mat och det var så trångt att det knappt gick att äta, säger Marie.

– Det kändes som att vi var boskap som de föst in i den här plåtburken. De kan inte behandla sina passagerare så här, fortsätter hon.

Annas bagage har spårats till flera platser men hon har ännu inte fått tag på det.

Bagaget lämnades i Thailand

Anna, 47, berättar att hon och hennes sambo reste med Ving till Thailand den 27 januari. Även hon vittnar om att planet var väldigt trångt.

– Vi bokade med Ving för att få ett direktflyg och hade betalat för bättre platser. Men det var jättetrångt mellan sätena och min sambo slog i knäna under hela resan. Det är helt orimligt att man ska sitta så under en så lång resa, säger hon.

Resan hem startade den 12 februari. Kort innan de landade gick piloten ut med ett meddelande.

– Han berättade att han hade tråkiga nyheter och att många av oss inte skulle få vårt bagage med oss hem. Han sa att de var tvungna att lämna kvar hälften av alla väskor på grund av att planet var lastat med maxvikt, säger hon.

De senaste dagarna har hon kunnat följa sin väska via sin Airtag som varit nedpackad med bagaget.

– Jag har bland annat sett att den är har varit i Dubai. Nu verkar den ha kommit fram till Arlanda, men ingen har informerat mig om det, säger hon.

Ving: Fick inte flyget vi beställt

Claes Pellvik, presstalesperson för Ving, säger att de är väl medvetna om kritiken. Han säger att Ving inte fått det flyg de beställt från Airbus inför vintersäsongen.

– Roten till allt är att det ordinarie flygplan som vi skulle ha använt, som hade den rätta prestandan för att flyga till Thailand och den sedvanliga komforten, blev dessvärre försenad på grund av den globala komponentbristen. När vi fick information om det satte vi direkt igång för att se vilka andra alternativ som finns. Därför har vi hyrt in ett flygplan under vintersäsongen för just de här flygningarna, säger Claes, och fortsätter:

– Det visade sig sedan att flyget vi hade beställt inte hade den prestanda vi fått information om. Därefter är det många faktorer som spelar in, som att vi inte kan flyga den sedvanliga rutten på grund av att luftrummet över Ukraina och Ryssland är stängt, och att man genomför banarbeten på flygplatsen i Phuket.

Till nästa säsong kommer Ving ha det ordinarie flygplanet, fortsätter han.

– Jag vill verkligen beklaga om man inte är nöjd med sin flygresa till och från Phuket. Om man är missnöjd med sin resa ska man absolut höra av sig till oss så tittar vi på de enskilda fallen, säger han.

Fotnot: Varken Maria eller Anna vill medverka med sina efternamn i artikeln.

Följ ämnen i artikeln