Samtal till färdtjänsten kopplades fel – Olle, 11 blev nedringd

Publicerad 2024-01-19

Färdtjänstens växel i Jönköping skulle göra ett underhållsarbete.

Då kopplades samtalen vidare till 11-åriga Olle Hansers i Järvsö.

– Jag tyckte det var konstigt, säger Olle till Aftonbladet.

Vid 20-tiden på torsdagskvällen började det ringa oavbrutet på Olle Hansers mobiltelefon från okända nummer.

Olle, som satt och spelade datorspel, larmade sin mamma Mari Hansers som lärt honom att inte svara på okända nummer.

– Jag sa ”mamma, det är jättemånga som jag inte vet som ringer mig just nu. Kan du svara om det kommer fler samtal”, berättar Olle.

Olle och mamma Mari fick förklara att de inte kunde administrera någon färdtjänst i Jönköping.

Mari svarade på nästa samtal och frågade vem eller vilka personen ville ringa. Svaret blev färdtjänsten i Jönköping.

– Jag lade på och då ringde det igen. Någon ringde från psykiatrin och ville boka färdtjänst åt en patient, någon kvinna ringde om en betalning som inte fungerat.

Det stod snabbt klart att alla samtal kom från Jönköpingsbor som försökte boka akut färdtjänst.

– Jag sa att de kommit till min elvaåriga son. En del skrattade och andra bad om ursäkt, säger Mari.

Väcktes av samtal

I samband med ett underhållsarbete hade färdtjänsten i Region Jönköping vidarekopplat sin växel till tre mobilnummer – varav ett av dem gick till Olle.

Länstrafiken i Jönköping har ringt och bett om ursäkt till Olle och Mari.

Mari uppskattar att hon svarade på ett 30-tal samtal under två timmar på kvällen. Många ringde också samtidigt som hon satt upptagen i samtal. Mari tog Olles telefon efter att han väckts av samtal när han gått och lagt sig.

Vid 22-tiden gick Mari och lade sig. Men innan dess lämnade hon en förklaring till de Jönköpingsbor som fortsatt försökte boka färdtjänst.

– Jag talade in ett talsvar och förklarade att färdtjänsten kopplat sin växel till fel nummer och att de fick ringa på fredagen istället, säger hon.

Vet inte vad som gått fel

Under fredagen blev Länstrafiken i Jönköping varse det som hänt.

Serviceresechef, Jönköpings Länstrafik och ledamot i Svenska färdtjänstföreningen.

– Jag har pratat med den drabbade och bett om ursäkt för allt besvär det orsakat. Vi kommer självklart att kompensera personen för detta på något sätt, säger Anna-Karin Malm, chef för serviceresor på Länstrafiken i ett pressmeddelande.

Det finns inga uppgifter om att några allvarliga incidenter har inträffat på grund av felet, enligt Länstrafiken.

Exakt var det har gått fel är fortfarande oklart. Enligt Malm undersöker man nu vad som hänt för att det inte ska hända igen.

Enligt Olle har liknande felkopplingar hänt några gånger tidigare, men då har det varit enstaka samtal. Han hoppas att ingen råkat illa ut av misstaget.

– Jag hoppas att de fick hjälp.