Erik, 100, saknade kontanter – fick inte åka sjuktransporten

Publicerad 2017-02-09

Erik missade läkartiden för att han inte hade kontanter. Bilden till höger har inget att göra med händelsen.

Erik Ström skulle ta sjuktransport till läkaren – men fick inte åka med då han inte hade kontanter på sig, skriver Dalarnas Tidning.

– Där stod han kvar på gatan med hemtjänstpersonalen som inte heller gjorde något, säger sonen Dan Ström till Aftonbladet.

100-årige Erik Ström, som bor i Vansbro, hade tid hos en läkare i slutet av januari. För att ta sig dit skulle han ta en sjuktransport. Då ingen av barnen, som bor på andra orter, kunde närvara skulle hemtjänsten hjälpa honom. Bilen kom och han skulle betala med sitt kort.

– Men när han satte sig i bilen sa chauffören att han skulle ha kontanter. Men kontanter hade ju inte pappa, säger sonen Dan Ström.

Erik sa att chauffören kunde skicka en faktura istället men det ville inte chauffören göra.

– ”Ska jag gå ur bilen då?” frågade pappa.

Och det var det han fick göra och missade därför sin läkartid.

– Där stod han kvar på gatan med hemtjänstpersonalen som inte heller gjorde något, säger han och fortsätter:

– Man hade kunnat lösa det här på faktura eller annat sätt. Vi har blivit så frustrerade över det här efteråt.

Dan berättar att hans pappa hade haft en liten hjärtinfakt mellan jul och nyår.

– Chauffören kunde ju inte bedöma hans tillstånd, det kunde ju ha varit viktigt att han skulle komma dit.

Efteråt har de fått veta att kortläsaren i bilen var sönder och att det var därför som kontanter gällde.

– Men det hade pappa inte fått något besked om.

Erik har fått besöka läkaren med hjälp av Dans syster.

– Hon lyckades få till så att han inte behöver betala den missade läkartiden, säger Dan.

”Chauffören skulle ha fixat detta”

– Det är uppenbart att chauffören skulle ha fixat detta, det var väl bara att köra Erik Ström till vårdcentralen, så hade resten fått ordna sig senare, säger Conny Strand, vd för Dalatrafik, till tidningen.

Han tycker det var väldigt dumt och menar att de måste ta en diskussion om detta.

– Jag ska kontakta Erik Ström så får vi se om han fått några kostnader på grund av detta, säger Conny Strand.

Enligt Yvonne Danielsson som är enhetschef för Hemtjänsten i Vansbro så har de ingen skyldighet eller rutiner för att hjälpa till i dessa situationer.

– Det är den resande som måsta ta ansvar för det, säger hon till DT.

Följ ämnen i artikeln