En friktionsfri väg mot avgrunden

Under 2021 ökade Amazon sina utsläpp av koldioxid med 18 procent och på två har de gått upp med 40 procent.

Det skadar aldrig att komma ut i verkligheten. Sommaren, delvis tillbringad i bil genom Europa, bjöd exempelvis på flera observationer. Som att det är VÄLDIGT många lastbilar ute på vägarna nuförtiden. En ändlös karavan skär genom kontinenten, även nattetid, som en armé av desperata kameler på jakt efter vatten. En titt på statistiken bekräftar känslan.

Enligt branschorganisationen ACEA rullade 6,2 miljoner lastbilar på vägarna i Europa 2020, en ökning med drygt 400 000 på fyra år. I år har de blivit ännu fler. Svenska AB Volvo ökade sin lastbilsförsäljning med över 50 procent andra kvartalet.

 

Efterfrågan drivs bland annat av vår omättliga hunger efter att klicka hem prylar på nätet. 2013 skeppades 36 miljarder paket över världen, i år spås det bli 175 miljarder och år 2026 hela 266 miljarder, enligt Statista. En rejäl ökning med andra ord. Och varför inte, det kostar ju inget! Vi kan kalla det Amazon-effekten. Den amerikanska jätten har varit ledande i att vänja människor vid begreppet ”fri frakt”. Det är en chimär.

Förra året kostade det Amazon 77 miljarder dollar, över 800 miljarder kronor, att leverera försändelser till sina kunder. Fraktkostnaderna har fördubblats på bara två år och ökat betydligt snabbare än försäljningen. Men samtidigt lockat många till medlemsklubben Amazon Prime, som ger tillgång till obegränsat antal leveranser utan kostnad. Det som framställs som ”gratis” är därmed i själva verket en gigantisk subvention som betalas av Amazons aktieägare. En lysande affär, aktien har gått upp med tusen procent på tio år. Andra e-handelsjättar har tvingats följa efter.

 ”Att sitta i milslånga köer på en åttafilig väg samtidigt som röken från okontrollerade skogsbränder sveper ned från bergen är att känna lukten av galenskap.”

 

Att inte betala för frakt är det nya normala och får oss att klicka vidare som om det inte fanns någon morgondag. Kostnaden? Den dyker upp någon annanstans. 

Under 2021 ökade Amazon sina utsläpp av koldioxid med 18 procent och på två har de gått upp med 40 procent. Detta från ett företag som lovat att vara ”koldioxidneutrala” år 2040. Bolagets utsläpp är 1,5 gånger större än hela Sveriges. Och då underskattar Amazon ändå siffrorna rejält, eftersom bara klimatavtrycket från produkter som säljs under bolaget eget varumärke ingår, enligt en rapport från Center for Investigative Reporting. 

I teorin skulle e-handel kunna minska utsläppen. Men om vi fortsätter ta bilen för att kompletteringshandla blir det tvärtom, de ökar. Och så verkar det ha blivit om man ska tro viss forskning. Dessutom konkurrerar bolagen med ständigt snabbare, läs smutsigare, leveranser. Världens flygfraktbolag växer så det knakar. Amazon äger redan hundra egna flygplan. Lägg till problem med returer och skräpberget från förpackningarna och hela grejen börjar kännas lite bekymmersam. Men, och det är stort men, det är smidigt. Och att göra tillvaron så friktionsfri som möjligt är en stark mänsklig drivkraft. 

 

I veckan kom nyheten att Kalifornien som första delstat i USA kommer att förbjuda försäljning av bensindrivna bilar från 2035. Ett steg i rätt riktning förstås. Men alla som varit i Kalifornien inser att det egentligen inte löser någonting. Grundproblemet är att det finns fler bilar än vuxna. 

Kollektivtrafik existerar knappt. Miljoner enorma SUV:ar med en ensam homo sapiens bakom ratten innebär ett gigantiskt slöseri. Att, som undertecknad gjort, sitta i milslånga köer på en åttafilig väg samtidigt som röken från okontrollerade skogsbränder sveper ned från bergen är att känna lukten av galenskap. 

Ändå går trenden hela tiden mot att maximera den enskilda människans bekvämlighet oavsett om det handlar om självkörande bilar eller hushållsrobotar. Eller att med en pekfingertryckning på mobilen låta ett mjukisdjur tillverkad i en dåligt ventilerad fabrik i Kina flyga i en halvtom kartong över halva jorden ända fram till dörren på en svensk villa. Säga vad man vill om vägen mot undergången, men den är ändå relativt komfortabel.

Följ ämnen i artikeln