Att bli badad i alkohol verkar inte ingå i rollen

I veckan lärde jag mig ett nytt ord: paraplyflicka.

Det syftar alltså inte på den uråldriga supernannyn Mary Poppins utan på kvinnor vars uppgift det är att dadda mansbarn som tycker om att köra jättesnabbt i leksaksbilar.

Bilden från Kinas Grand Prix, där formel 1-föraren ­Lewis Hamilton firar sin ­seger genom att spruta champagne på en av dessa så kallade paraplyflickor, eller ”grid girls”, blev en världssnackis i veckan.

Den var ju löjligt övertydlig i symboliken över patriarkatets infantila sätt att hänsynslöst dränka omgivningen i sina egotrippar: Hamilton, glad i sin overall, med megamagnum-flaskan likt en symbolisk fallos, riktad mot vad som verkar vara paraplyflickans vänstra öra.

Hon, som i detta ögonblick hade varit väl förtjänt av ett heltäckande galonställ, ser måttligt road ut.

Nu ska vi inte måla upp motorsporten som ett enda asfaltssvart könsmörker. Det finns tecken på att det går framåt, med ettans växel i.

Den senaste tiden har allt fler kvinnor lyckats ta sig fram inom denna extremt mansdominerade sfär. Även om formel 1-föraren Susie Wolff, utnämnd till ”världens snabbaste kvinna”, ­naturligtvis tvingades ta emot en Barbierosa bil av ­sina sponsorer.

På flera stora tävlingar som Le Mans har man dessutom slutat med paraplyflickorna. En utveckling som till exempel den svenske ­racerföraren Stefan Johansson beskriver som ”patetisk och tragisk”.

Jag blir mest konfunderad över vad som egentligen ­ingår i paraplyflickornas ­arbetsuppgifter.

På uthyrningsfirmorna där man kan boka sina grid girls pratas om att tjejerna ska ”tillföra en glamorös aura till motorevents”.

Hur nu det ska gå till, när de måste gå klädda i hotpants i erkänt obekväma material som lycra. Ofta så små att sponsorernas logos ändå bara får plats i mikroformat.

Något om att bli badad i  alkohol verkar hur som helst inte ingå i rollen.

Att ingen tidning tänkte på att prata med kvinnan på den omtalade skumpa-­bilden säger kanske något om hur högt samhället värderar grid girl som yrke.

Till slut intervjuades Liu Siying, som alltså är hennes namn, i alla fall av Shanghai Daily. Hon sa att det förnedrande champagnesprutet ­inte var någon stor grej: ”Det pågick bara i en eller två sekunder”.

Det kan bli ett motto för motorvärldens alla sexister. Ska man bete sig som ett svin, låt det gå fort!