Äntligen – nu är drömplanet här

Uppdaterad 2011-08-16 | Publicerad 2011-08-10

Tjuvtitta in i det första exemplaret av nya Boeing 787 Dreamliner

I helgen rullade den fösta leveransklara Boeing 787 Dreamlinern ut ur fabriken i Seattle, USA - över tre år försenat.

Boeing 787 Dreamliner är det första passargerarplan som till största delen är byggt i kompositmaterial.

Japanska flygbolaget All Nippon Airways är de första lyckliga ägarna av Boeings nya skrytmaskin.

Flygplanet är byggt i kompositmaterial och större delen av flygplanshöljet är konstruerat i kolfiber. Man skulle kunna kalla det ett flygplan av plast.

"Ni känner till storyn"

- Ni känner alla till "storyn". Det är 20 procent mer bränsleeffektivt och har 30 procent lägre underhållskostnader, sa Scott Fancher, chef för Boeings 787-projekt, när han mötet världspressen utanför hangaren i Seattle i lördags.

Trots att flygplanet är över tre år försenat så ghörs inte så många kritiska röster. Branschen verkar ha förståelse för att det är komplicerat att bygga det första planet i en helt ny generation flygplan.

Här är de viktigaste nyheterna:

20 procent mindre utsläpp av växthusgaser. Det är målet för nya Dreamlinern. Främst är det nya effektivare motorer som gör skillnad. Men även flygplanets vikt spelar in. kompositkonstruktionen är något lättare än den traditionella aluminiumkonstruktionen.

Ljudnivån i kabinen kommer att bli som i den större 777:an, hävdar Boeing. Alltså betydligt bättre än på mindre flygplan likt 737:an.

Större fönster! Tack vare flygplanets styva konstruktion i kolfiber kan Boeing öka storleken på fönstren betydligt. Även om du hamnat i flygplanets mittgång så har du möjlighet att se ut genom fönstren ett par stolsrader bort.

Blå led-lampor lyser upp innertakets välvda mittdel. Tanken är att det neonfärgade ljuset ska ge en rymligare känsla - som en molnfri himmel.

Under långflygningar kan färgtonen och "temperaturen" på ljuset ändras. Klart och upplyst under måltiderna och dämpade och varma toner när folk ska sova. Och när det är dags att vakna och kliva av planet slår kabinpersonalen på grynings- och dagsljus.

Kabintrycket är högre än i andra typer av flygplan. Det är bra för passagerare och personal som är känsliga och får huvudvärk av lågt lufttryck.

Ett nytt luftfiltersystem ska förbättra kvaliteten på kabinluften som påverkas av bland annat alkohol- och parfymångor.

Mer bagageutrymme! I Dreamlinerns nya inredning har man lyckats trolla fram mer bagageutrymme i kabinen, samtidigt som det blivit mer plats ovanför huvudet på resenärerna. Väskorna stuvas i så kallade "pivot bins" som öppnas på motsatt håll i jämförelse med vanliga luckor (vilka har gångjärn i bagageluckans överkant).

Väskorna kan stuvas på högkant och man slipper risken att något trillar ut när luckan öppnas. När den är stängd är det nästan helt fritt ovanför huvudet på den som sitter ytterst i bänkraden.

Nackdelen är att "pivot bins" är trögare att stänga eftersom väskorna vilar på själva luckan. En ny "tyngdförskjutningsknapp" på luckans sida minskar dock problemet.

"Pivot bins" har tidigare använts i Boeings större flygplan, men designen är nu något förfinad.

Mindre skakningar! Flygplanet har även en ny turbulenskompenserare som gör flygresan mindre skakig.

Ingen första klass

ANA har meddelat att flygplanet i första hand ska trafikera sträckor inom Japan eller till de närmast kringliggande destinationerna.

Flygplanet är därför utrustat för korta flygningar utan förstaklassäten och har plats för runt 300 resenärer.

Exakt vilket datum den första Dreamlinern sätts i trafik av ANA är ännu inte bestämt. ANA har beställt totalt 55 787:or och Boeing har fått in över 800 beställningar på planet.

Följ ämnen i artikeln