Experten: Stavås Skistad går miste om flera miljoner

Uppdaterad 2023-11-20 | Publicerad 2023-11-18

Kristine Stavås Skistad, 24, är inte den som syns och hörs mest.

Det kan skada den norska skidstjärnan ekonomiskt.

– Hon hade kunnat tjäna två till tre miljoner kronor årligen i sponsorintäkter, säger Vegard Arntsen, chef på Sponsor Insight, till Nettavisen.

Världscupen i skidor 2023–24: Program & tv-tider – alla tävlingar


Kristine Stavås Skistad slog igenom med dunder och brak förra säsongen när hon tog fem världscupsegrar i sprint.

Det har gjort att hon har ökat markant i popularitet i Norge. Enligt Sponsor Insight är hon den längdåkare som har ökat mest i popularitet det senaste året – både på herr- och damsidan.

Men 24-åringen håller ofta en låg profil när det inte är säsong. Hon gör inte särskilt många intervjuer, lägger inte ut mycket på sociala medier och har inte gett sig in i några större sponsoravtal.

Vegard Arntsen menar att hon går miste om miljoner kronor.

– Hon hade kunnat tjäna två till tre miljoner kronor årligen i sponsorintäkter. Om hon vill hade hon kunnat bli den största profilen på damsidan, säger han till Nettavisen.

”Kan bli mycket större”

Lasse Gimnes, som är medial rådgivare åt stora stjärnor som Karsten Warholm och Johannes Hösflot Kläbo, är inne på samma spår.

– Hon är redan en stor profil men hon kan bli så mycket större än vad hon är i dag, säger han.

Att hon då och då gillar att pika svenska åkare i intervjuer är något som gör henne populär i hemlandet.

– Det är Petter Northug-receptet. Vi som följde Northug kunde skratta gott åt det. Kanske är det sådant vi gillar med henne och som gör att hon tilltalar många, säger Arntsen.