SVT-experten bröt mot reglerna – tvingades agera under VM

Publicerad 2019-03-01

SEEFELD. Skidexperten Mathias Fredriksson har brutit mot SVT:s interna regler.

Under VM har han tvingats radera flera inlägg på sina sociala medier.

Bilderna har haft kopplingar till det skidmärke Mathias Fredriksson samarbetar med.

– Jag såg inte att det var ett problem, säger han till Sportbladet.

Mathias Fredriksson är en bärande profil i SVT:s sändningar från världscupen i skidor och under VM.

Han tillhör Vinterstudions expertpanel och har en lång erfarenhet som framgångsrik landslagsåkare.

Mathias Fredriksson, 46, arbetar också åt skidmärket Salomon.

Han presenteras på företagets hemsida bland profiler som Alex Harvey, Jessica Diggins, Franceso De Fabiani och svenskarna Viktor Thorn och Jens Burman.

– Jag har jobbat med produktutveckling för dom i många år, säger han.

Under vintern har Mathias Fredriksson, på sina egna sociala medier, publicerat inlägg i vilka skidmärket förekommit. I samband med uppdraget på SVT måste skidexperten följa de regler som mediebolaget lutar sig mot gällande varumärken.

– Vi har en karenstid före och efter mästerskap eller stora rättigheter. I Mathias fall handlar det om före vintern och Vinterstudion. Ett antal veckor Vinterstudion börjar och slutar får han inte förekomma i reklamsammanhang. Reglerna är jättetydliga. Det spelar ingen roll om man är anställd eller om man är expert, säger Patric Hamsch som är nyhets- och digitalchef på SVT Sport och på plats i Seefeld.

Är de bilder han visar på sina egna sociala medier en annan sak?

– Nej, det är det inte. Det fanns några inlägg på Instagram för några dagar sedan som inte finns längre. Det handlade om ett par taggningar, som vi har pratat med honom om. Så kan det vara att man missar eller inte känner till reglerna fullt ut.

När Sportbladet träffade Patric Hamsch i presscentrat under torsdagen hade Mathias Fredriksson fortfarande ett par inlägg på sitt Instagram där skidmärket var i centrum.

Ett inlägg, publicerat den 8 januari, visade en bild när han besökte företagets skidfabrik med texten "Klämmer på kommande medaljskidor"  #timetoplay#salomonnordic#superfast.

På en annan bild från senare i januari, inför sändningarna från världscupen i Otepää, sitter Fredriksson med pjäxorna synliga på bordet framför sig.

När Patric Hamsch får se bilderna reagerar han.

– Spontant känns det som bilder som inte ska finnas. Det får vi titta på, säger han.

När Sportbladet talar med Mathias Fredriksson en stund senare har han redan tagit bort inläggen.

– Han (Patric Hamsch) mejlade mig före sändning om att jag skulle ta bort tre bilder. Jag gjorde bara som han sa. Jag såg inte att det var ett problem, men det är bäst att göra. För mig är det ingen stor grej, säger Mathias Fredriksson som fortsätter:

– Jag var på besök på skidfabriken. Jag får information och hänger kvar i skidvärlden. Jag ser inte det som ett problem. Ser de (SVT) det som ett problem får de säga det.

Under sändningarna i Vinterstudion har Mathias Fredriksson som uppgift att vara studioexpert eller kommentera loppen och dela med sig av sin expertkunskap till tittarna.

Finns det en risk att du bedömer en Salomon-åkare på ett annat sätt än en åkare från ett annat märke?

– Då skulle jag vara dålig. När jag är här är jag här för att jobba med SVT. Då ska vi vara opartiska.

Inte heller Patric Hamsch bedömer att det finns en trovärdighetsrisk.

– Han är en fantastisk expert som är oerhört populär hos vår publik. Vi är helt övertygade om att han bedömer åkarna utefter deras prestationer och inget annat. Vi känner oss helt trygga med det.

 
GUIDE: Vasaloppet – allt du behöver veta