Supermaskinens succé: ”Alla är supernöjda”

Nya miljonfräsen fraktas runt mellan travbanorna • Samarbetet: ”Kanske inte var så dumt”

Publicerad 2023-09-22

Banornas gemensamma verktyg, den så kallade superfräsen, har varit en stor framgång.

Den nya superfräsen har fraktats runt mellan 13 travbanor.

Detta för att förbättra underlaget för hästarna.

– Vi har haft ett möte förra veckan om fräsen med berörda banor och alla är supernöjda, säger Ulf Månsson, banmästare på Rommetravet.

Under våren berättade Trav365 om den så kallade superfräsen, en miljonmaskin som skulle förbättra både underlag och ekonomi för 13 svenska travbanor.

Några av initiativtagarna till samarbetet är Rommetravets banmästare Ulf Månsson som tillsammans med dalabanans travbanechef Sven Eriksson tidigt talade sig varma om vad de ansåg vara en mycket effektiv lösning.

– Fräsen kommer att spara pengar samtidigt som vi får bättre banor. En normal banomläggning kostar ungefär fem miljoner kronor. Det blir en enorm skillnad gentemot en banomläggning. Nu äger vi den själva och den ska transporteras mellan banorna, sa Månsson i april till Trav365.

Supermaskinen levererar

Det har nu gått fem månader sedan införandet av superfräsen som besökt de olika banorna.

– Vi har haft ett möte förra veckan om fräsen med berörda banor och alla är supernöjda, några ska göra en fräsning till nu i höst. Jag hoppas jag får den i vinter men vi får se om det går att lösa, säger Månsson och fortsätter:

– Fungerat hur bra som helst och jag har bara hört positivt. Vi hade dock lite problem i början, fick inte rätt material, men det var ingen katastrof. Det var inte som vi ville ha det, men nu har de krossat som vi vill.

”Många är och var rädda”

Innan projektet drog igång var Sveriges travbanor uppdelade i tre grupper. De som var positiva, de som var skeptiskt inställda och de som ville följa utvecklingen och se resultatet.

Enligt Ulf Månsson har samarbetet, logistiken och resultatet varit mycket bra.

– För närvarande är fräsen på Bergsåker och sedan på väg neråt igen. Många är och var rädda att det inte skulle fungera med idén, men en hel del var också nyfikna. Tror en del tänker att det kanske inte var så dumt ändå. Alternativet är att man får göra en banomläggning som kan kosta upp emot fem miljoner kronor, fortsätter Dalatravets banmästare.

Vilka reaktioner har kommit från de aktiva och övriga banor i samarbetet?

– I början var vi som sagt inte helt nöjda, men det blev snabbt bra. De aktiva hade tålamod, de insåg att det inte kunde vara tiptop på en gång. De andra banorna tycker också att det fungerat väldigt bra.

Superfräsen har fungerat bra hittills, berättar Rommetravets banmästare Ulf Månsson.

”Alla betalar lika mycket”

Supermaskinen tillverkas i Finland och kostar drygt en miljon kronor att köpa in.

Fräsens huvudsakliga uppgift är att man inte ska behöva lägga om travbanan. Det finns dött material längre ner i banan och den blir hård i botten.

Banmästarna lägger då på ”2–4 millimeter” som man fräser ner cirka 10–15 centimeter i banan.

– Resultatet blir bättre svikt under. Vi kommer köra minst en gång per år. Jag är också lite nyfiken, framåt vintern, att prova lite. Om det blir kallt länge, att då kanske fräsa upp den. Om man misslyckas med frystorkning, att då fräsa sönder och få fram det fina materialet igen, foersätter Månsson.

Maskinen transporteras mellan travbanorna i landet. Hur har resorna gått?

– Det har också fungerat hur bra som helst. Inga problem alls. Alla travbanor betalar lika mycket oavsett hur långa resesträckor man har. Det är lika för alla. Man sätter den på en lastbil och sedan är det bara att åka. Allt känns otroligt lättskött.

Rommetravets banmästare Ulf Månsson är en av de drivande för att få igenom köpet av superfräsen.
Superfräsen i närbild.
Resultatet efter att fräsen gjort sitt jobb.

Följ ämnen i artikeln