Volkswagen stäms för falsk marknadsföring

Foto: Foto: Skärmdump från VW:s reklamkampanj
MOTOR

Volkswagens så kallade ”Dieselgate” är långt ifrån överstökad.

Nu tar utsläppsskandalen en ny vändning och tillverkaren stäms för falsk marknadsföring.

Detta eftersom de beskrev sina dieselbilar som ”rena”.

Tyska Volkswagen har det tufft, särskilt i USA, där stämningarna mot företaget ser ut att bli riktigt kostsamma. Och det är fortfarande en hel del ursäkter, gottgörelser och överenskommelser som VW har framför sig.

Och nu, som lök på laxen, kommer ytterligare ett: VW stäms för falsk marknadsföring av amerikanska Federal Trade Commission, FTC.

”Basunerade ut falskt budskap”

Enligt stämningsansökan så har tillverkaren lett köpare att tro att deras dieselbilar är rena, något som inte alls överensstämde med verkligheten.

– I år har Volkswagens annonser prånglat ut företagets ”Clean Diesel-bilar” – detta trots att Volkswagen riggade bilar med enheter utvecklade för att lura utsläppstester. Vår stämningsansökan är till för att kompensera konsumenter som köpte bilarna baserat på Volkswagens vilseledande och otillbörliga metoder, säger FTC:s ordförande Edith Ramirez i ett pressuttalande.

FTC anger att reklamerna basunerade ut ett falskt budskap i Super Bowl-reklamer, sociala medier-kampanjer samt tryckta annonser och att de var riktade mot miljömedvetna konsumenter. Konsumenter som nu känner att deras aktiva val blivit en dubbel besvikelse. Inte nog med att bilarna inte höll vad de lovade – de är ”livsfarligt nedsmutsande och bidrar till miljöskador och andningsbesvär”.

VW har erkänt att de använde en illegal mjukvara 580 000 VW/Audi-dieselbilar i USA.

Hundratals miljarder i skadestånd

Den tyska biljätten har fram till den 21 april på sig att få fram en lösning för hur de ska få de drabbade bilarna att klara lagkraven. Därtill för de diskussioner med flertalet federala och regionala myndigheter om hur utsläppsmanipuleringen och efterdyningarna ska lösas.

Utöver stämningen från FTC har VW stämts av delstater, städer, ägargrupper samt det amerikanska justitiedepartementet. Bara den sista stämningen kan uppgå till 46 miljarder dollar – motsvarande 375 miljarder kronor.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM