Hemliga mejlet avslöjar: Volvo Cars hämtar glimmer från Ryssland

Uppdaterad 2024-02-28 | Publicerad 2023-12-18

Volvo Cars uppger sig inte kunna berätta varifrån glimmern i elbilarna kommer av konkurrensskäl.

Nu avslöjas den svenska biltillverkarens hemliga speciallösning.

– Helt ärligt använder Volvo Cars glimmer från Ryssland, säger programchefen på Volvos leverantör.

Aftonbladet har i en granskning spårat mineralen glimmer från en barngruva på södra Madagaskar till två stora tillverkare av glimmerprodukter i Kina.

Den ena – Glory Mica – är leverantör av batteriisolering till Volvo Cars elbilar.

Företaget har de senaste åren utvecklat ett nära partnerskap med Volvo Cars och så sent som i fjol tilldelade den svenska biltillverkaren företaget ett särskilt kvalitetspris.

När Aftonbladet sökte Volvo Cars med anledning av uppgifterna valde biltillverkaren att lägga locket på. Någon intervju var inte aktuell. Däremot förnekade man att den barnbrutna glimmern skulle ha hamnat i Volvobilar.

– Vi vill i det här fallet understryka att Glory Mica inte levererar glimmer från Madagaskar till oss, skrev presschefen Magnus Holst i ett mejl.

Han upprepade löftet i årsredovisningen att Volvo genom så kallad blockkedjeteknik –  en digital metod för att spara och dela information om till exempel mineralens ursprung – kan spåra glimmern.

Pekar på konkurrensskäl

Men från vilket land glimmern i stället hämtas ville han inte svara på.

– Av konkurrensskäl delar vi inte en exakt lista över ursprungsländer, skrev Magnus Holst

Mejlet från Glory Mica.

Även frågan om hur partnerskapet med Glory Mica rimmar med löftet i uppförandekoden – att inte samarbeta med företag kopplade till barnarbete – lämnas utan svar.

Aftonbladet tar kontakt med kinesiska Glory Mica. I stället för att säga att vi är journalister utger vi oss för att företräda ett nystartat svenskt batteri­bolag på jakt efter leverantörer. Och frågar om glimmerns ursprung.

Glory Micas programchef delar en karta där det framgår att man i dagsläget bara köper från tre länder – Madagaskar och Indien, som båda har problem med barnarbete.

Och Ryssland, det enda landet där mineralen går att spåra med blockkedjeteknik.

Medger rysskoppling

Programchefen skriver i ett mejl:

– Helt ärligt använder Volvo Cars glimmer från Ryssland, med fullt införd spårbarhet. Vi är medvetna om att det har funnits en oro inom EU för Ryssland under de senaste två åren och att det troligen kan förvärras i nära framtid.

I ett uppföljande mejl erbjuder han oss sedan att själva köpa rysk glimmer.

Utåt har Volvo Cars uttalat stöd för Ukraina sedan Putinregimen invaderade landet i februari 2022. Volvo har också ofta framhållit att man var en av de första biltillverkarna att dra sig ur Ryssland.

Glory Mica hämtar i dag glimmer från tre länder: Madagaskar, Indien och Ryssland.

”Inget förbud”

Samtidigt har huvudägaren – kinesiska Geely – svartlistats av Ukraina. Skälet: att man fortsatt att sälja bilar och betala skatt i Ryssland och därmed riskerat att stärka den ryska krigskassan.

I samband med svartlistningen distanserade sig Volvo Cars från sin ägare och återupprepade sitt stöd för Ukraina.

Aftonbladet kontaktar Volvo Cars på nytt och lägger fram vad leverantören uppgett. Och den här gången väljer presschefen Magnus Holst att vara öppen om ursprungslandet, även om någon intervju fortfarande inte är aktuell.

– Det finns inga förbud som innebär att vi inte kan eller får köpa glimmer från Ryssland, men när kriget bröt ut inledde vi tillsammans med vår leverantör omedelbart ett projekt för att hitta en ersättning till glimmer från Ryssland, skriver han och lägger till att man inlett ett byte till en annan leverantör.

”Saknar ord”

Kristina Ullrich, som arbetar med glimmer och företagsansvar på den nederländska barnrättsorganisationen TDH, reagerar starkt på uppgiften.

– Det är det absolut galnaste jag hört. Så dumt att jag saknar ord. Om man är villig att betala ett högre pris för råvaran ska man göra det till de mest utsatta, inte till ett krigförande land.

Vad borde Volvo Cars göra?

– Engagera sig i de projekt som finns på Madagaskar för att göra någonting åt det här. Om Volvo betalar arbetarna riktiga löner kommer de att låta sina barn gå i skola i stället för att utnyttjas i gruvorna.

 

Fotnot: Läs svaret från Volvo Cars i sin helhet nedan.