Regeringen kände till riskerna med Arlanda-affären – ignorerade varningarna

Publicerad 2022-02-23

Regeringskansliet och Swedavia kände till riskerna med Nuctech sedan mitten av 2020.

Ändå gick man vidare och tecknade kontrakt med bolaget som står nära kinesiska kommunistpartiet.

Så sent som förra fredagen ignorerade Regeringskansliet en varning från amerikanska ambassaden – och hänvisade dem i stället till Säkerhetspolisen.

I maj 2023 hoppas Swedavia att utlandsresenärerna på landets största flygplats Arlanda ska kunna stoppa in sina väskor i kinesiska screeningmaskiner.

Maskinerna ska kopplas till Swedavias it-nätverk och kommer från bolaget Nuctech – som Swedavia sagt vann upphandlingen eftersom de var både billigast och bäst.

Samtidigt utpekas Nuctech för att ha nära band till både kinesiska kommunistpartiet och landets armé, USA har ansett att riskerna för bakdörrar och informationsläckor är så stora att man svartlistat bolaget.

Företaget Nuctech sköter säkerhetskontrollerna på flera flygplatser, bland annat här i Bryssel.

Varnades redan hösten 2020

Aftonbladet kan nu avslöja att Regeringskansliet kontaktades av amerikanska ambassaden som lämnade in en diplomatisk framställan, en demarche, redan hösten 2020. I den varnade USA för Nuctech och i september hölls ett möte där representanter från Regeringskansliet, Swedavia och amerikanska ambassaden deltog.

En av deltagarna var Regeringskansliets förvaltare i Swedavia, ämnesrådet Lotta Mellström, som också sitter i Swedavias styrelse. Hon bekräftar att mötet handlade om Nuctech och röntgenutrustning på svenska flygplatser.

Så sent som förra fredagen hölls ett möte mellan tjänstemän från amerikanska ambassaden, näringsdepartementet och Swedavia där amerikanerna varnade för Nuctechs produkter.

– Jag deltog på ett av de mötena. De träffade mig och säkerhetsdirektören (Mats Paulsson på Swedavia, reds. anm.). De ville veta hur upphandling sker i Sverige. Det var en presentation om det. De önskade också inventarielistor för att veta vad som finns på flygplatserna.

Det som föranledde mötet var oron för det kinesiska bolaget?

– Ja, oro uttrycktes om det bolaget, om Kina och så vidare.

Hänvisade till Säpo

I anslutning till kontraktsskrivningen den 11 februari i år begärde amerikanska ambassaden ett nytt möte med Regeringskansliet om Nuctech. Enligt mötesanteckningarna uttryckte de fyra amerikanska ambassadtjänstemännen återigen ”oro kring den aktuella leverantören”.

Röntgenutrustning från Nuctech används bland annat av domstolar, Tullverket och flera flygplatser i Sverige.

Aftonbladet erfar att varningarna som framfördes handlar om både risken för avlyssningsutrustning via tekniska bakdörrar eller 4G-utrustning – samt riskerna med att låta Kina få kontroll över avgörande säkerhetsinfrastruktur genom upphandlingar och uppköp. Detta varnar amerikanska säkerhetstjänsten för i dokument som Aftonbladet tidigare kunnat publicera.

På mötet 11 februari deltog återigen Swedavias säkerhetsdirektör Mats Paulsson som försäkrade USA:s ambassad om att upphandlingen är laglig och att den kinesiska screeningutrustningen följer europeiska krav på bildkvalitet vid röntgen av väskor.

I maj 2023 hoppas Swedavia att utlandsresenärerna på landets största flygplats Arlanda ska kunna stoppa in sina väskor i kinesiska screeningmaskiner.

Regeringskansliet vidtog inga kända åtgärder utifrån mötet och uppmanade i stället amerikanska ambassaden att anmäla Nuctech till Säkerhetspolisen och EU-kommissionen.

Samma dag tecknade Swedavia med det kinesiska bolaget.

Swedavia välkomnar utredningen

Styrelseordförande för Swedavia är den tidigare Saab-vd:n Åke Svensson. Han säger att han har fortsatt förtroende för Swedavias ledning och att han nu välkomnar tillsynsmyndighetens granskning.

– Det är bra att Transportstyrelsen gör en utredning av detta, vi får arbeta fram de underlagen och faktauppgifter som behövs, säger ordförande Åke Svensson till Aftonbladet.

Robert Pletzin, presschef på Swedavia skriver i ett mejl: 

”Den nya utrustningen kommer sitta på ett eget nät inom Swedavias nätverk och inte nå internet. Det finns visserligen en option i Swedavias standard-it-bilaga till avtalet om extern uppkoppling, men vi har aldrig haft ambition att nyttja optionen för den här utrustningen och det är alltid Swedavia som avgör om optionen ska nyttjas eller inte.”

Aftonbladet har sökt Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som var ansvarig minister vid mötena 2020. Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) är den som nu har ärendet på sitt bord och han har hittills vägrat låta sig intervjuas om Arlanda-affären och det statliga bolaget Swedavias agerande.

John Granlund & Olof Svensson