Så tjänar kriminella på importerade bilar

Publicerad 2013-06-17

Köper skrotbilar – säljer "begagnade bilar"

De senaste åren har antalet krockskadade och defekta bilar ökat lavinartat, till försäkringsbranschens stora skräck. Bland de kriminella ligornas knep finns bland annat att hämta in skrotbilar – som renoveras med stulna delar.

Skadade fordon, som blivit utdömda av amerikanska försäkringsbolag, köps upp, byggs om och säljs i bland annat Sverige.

Vad kan orkanen Sandy ha att göra med stulna bilar i Sverige? Mer än man kan tro, visar det sig när försäkringsbolagen presenterade sina siffror under måndagen. Enligt en rapport från Larmtjänst kommer flera krockade och skadade bilar från Tyskland, USA och Italien – men säljs som vanliga begagnade bilar i bland annat Sverige.

250 000 bilar

Efter stormen Sandy vattenskadades över en kvarts miljon bilar, vilket kan vara svårt att se eftersom det inte nödvändigtvis medförde några plåtskador. Däremot kan bilarnas dyra elektronikutrustning vara skadad och i vissa fall livsfarlig.

– Det är bilar som inte går att sälja i USA, men däremot går det bra att exportera dem till andra länder, säger Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

EU-godkända

Torbjörn Serrander har märkt en större mängd USA-bilar som ”studsar” i andra EU-länder innan de kommer till Sverige. Är en bil godkänd i ett EU-land är den det i hela EU.

– Vi följde upp en liga som importerade skadade bilar från USA och tog dem till Litauen, där just den här ligan hade sin bas. Vi såg att bara 21 procent från USA till Sverige hade skadehistorik, men 61 procent av bilarna från Litauen hade skadehistorik från just USA.

Bildelarna hämtas över från stulna bilar, det viktiga för de organiserade ligorna är att chassinumren stämmer.

Så skyddar du dig

Om man blivit lurad kan det även vara svårt att få tillbaka sina pengar. Bilarna kan säljas i en bilhall, men säljs som privatsålda vilket underminerar vanliga konsumentskyddsregler. Larmtjänst rekommenderar därför alla som ska köpa en bil att söka på bilens chassinummer på Google, vilket kan ge en hel del svar på bilens bakgrund.

På amerikanska NICB.com, som motarbetar försäkringsbedrägerier, kan man få uppgift om bilen är utskrotad eller på något sätt skadad eller defekt. Organisationen Carfax tillhandahåller rapporter om bilars mätarställning, servicehistorik och hur många ägare en bil har haft.

Andra knep är att kontrollera antalet nycklar och att vara extra observant på bilar som utannonseras med låga priser. Se även till att serviceboken är ordentligt ifylld och se till att få underlag för de reparationer som har utförts på bilen.

Följ ämnen i artikeln