Detroit: Bantade montrar på årets bilmässa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-09

Biltillverkarna har slutat fläska på med extra allt

Detroits bilsalong brukar vara svulstig à la Hollywood.

Stjärnartister, konstgjorda snöfall och boskapshjordar.

I år är det annorlunda.

Biltillverkarna har dragit åt svångremmen.

Chrysler har ofta varit värst med sina spektakulära presentationer. I fjol drev till exempel cowboys in en massa kreatur framför mässhallen i centrala Detroit.

Nu är det kargare.

Chrysler drar in på gratis mat och dryck till de tusentals journalister som kommer för att bevaka mässan som öppnar på söndag.

Det går inte att å ena sidan böna och be politikerna om hjälp för att överleva och å andra sidan bre på med flådiga mässvisningar.

Stopp för jetresor

General Motors och Chrysler, som har det tuffast, har redan fått vardera fyra miljarder dollar, drygt 31 miljarder kronor, i statliga nödhjälpslån. Nästa vecka väntas GM få ytterligare 42 miljarder kronor. Ford säger sig klara sig utan hjälp ännu så länge.

Bolagen är piskade att förändra sig i grunden. Någon liknande pr-katastrof som när cheferna åkte jetflygplan till kongressen ska inte upprepas.

Bilsalongen i Detroit ska andas måttfullhet och nytänkande. Grön teknik lyfts fram i stället för hästkrafter.

GM har ställt in den storslagna fest som bolaget brukar ha för pressen. I fjol uppträde storstjärnor som Mary J Blige och det var ett överdåd av fin mat.

Inget sådant denna gång.

– Alla håller i plånboken. Man är rädd att skicka fel signaler, säger Saab Automobiles informationschef Eric Geers.

– Montrarna lär bli mer anspråkslösa, med mer fokus på fordonen och mindre spektakel runt omkring, säger Edward Lapham på ansedda branschtidningen Automotive News till TT.

Nya Volvon

Det ekonomiska läget har fått flera stora biltillverkare att stanna hemma. Bland andra Nissan och dess lyxbilsmärke Infiniti, Porsche, Ferrari, Rolls-Royce och numera indiskägda Land Rover.

Bland nyheterna på mässan finns Volvos konceptbil S 60, som nästa år ska efterträda den nuvarande modellen. Den bromsar själv om en fotgängare kliver ut framför bilen och har start-stopp-teknik som stänger av motorn när man står stilla vid exempelvis rödljus. Genom en ny motorteknik med direktinsprutning pressas utsläppen ned till 119 gram koldioxid per kilometer.

Men bilen räddar inte jobben på Torslandaverken. Den ska byggas i belgiska Gent.

TT

Följ ämnen i artikeln