BMW håller greppet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-11

Det mesta är sig likt i omröstningen om bästa mellanklassbil.

BMW tar hem segern med treserien, Saab 9-3 är tvåa och Audi A4 trea. Men jämfört med förra året är segern klart tydligare i år.

Värt att notera är också att förra årets nyhet Lexus IS250 bara var en fluga på listan. I år är den inte med alls. Ny är istället Mercedes C-klass.

I våra stentuffa mellanklasstester vinner Volkswagen Passat. En förnuftig bil med mycket högt genomsnitt i alla testronder. Men den lockar inte så många röster.

Det gör däremot BMW 3-serien.

Treserien är utan tvivel den mest körglada bilen i mellanklassen. Nya Mercedes C-klass är ljusår roligare att ratta än tidigare och den når nästan upp till BMW-klass.

Körglädje redan från start

Saab 9-3, Audi A4 och särskilt Volvo S60 börjar bli till åren och kan inte bjuda motstånd när det gäller körglädje eller karisma. Det Saab och Volvo kan konkurrera med dock är priset. Men totala ägandekostnaden blir ändå inte så mycket billigare att någon av dessa kan locka mer än BMW:n. Mercan spelar ut sig själv med högt pris.

Det roliga med 3-serien, liksom med de flesta kreationer från BMW, är att körglädjen finns där redan från början. Att välja en råstark 335i eller en M3 är inte nödvändigt för att ha kul bakom ratten. Dessutom räcker det att köra i lagstadgad hastighet för att ha kul bakom ratten. Hela bilen förmedlar en känsla av total kontroll och det ger körglädje även i parkeringsfart. Nya alternativ i treseriepaletten sen förra årets omröstning är tre riktigt heta varianter.

Den första är coupémodellen, den andra är cabben och den tredje är...M3. En riktigt dräpare med V8-motor som varvar 8 400 varv, högre än någon annan BMW-motor någonsin varvat.

Några nya motorer har också letat sig in sedan förra året. Fräck är turbomatade 335i som har hela 306 hästar samt 335d som är klassens dieselraket alla kategorier med 286 hästar. En fruktansvärt snabb bil som ändå är förhållandevis snål.

Lömska vinteregenskaper

På vintern åker man med fördel med dubbdäck på sin treserie. Då klarar bilen vintern hyfsat bra även säkerhetsmässigt. Mycket tack vare ett utmärkt antisladdsystem.

Billigaste trean är 318i med fyrcylindrig bensinmotor på 129 hästar. Den går lös på 243 000 kronor men med lite utrustning hamnar man snabbt över 270 000 kronor. Vill man ha slag på enklaste dieseln 318d får man punga ut med 274 000 kronor.

Priserna är generellt höga, men man får en bra bil för pengarna. Och gott andrahandsvärde och tre års fri service (eller 8 000 mil) gör det inte så dyrt att äga BMW 3-serie.

Än så länge finns ingen miljö-treserie. Men BMW jobbar på bränslesparande teknik så till nästa års omröstning. Kanske det blir en miljöklassad bil som vinner? Eller så tar nya Audi A4 som kommer i vinter hem segern. Bara ni läsare kan bestämma.

Följ ämnen i artikeln