Tokyomässan rena nöjesfältet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-16

Asiatiska fantasier ställs ut

Tokyo är rena nöjesfältet med den ena konstiga skapelsen efter den andra. Framförallt de asiatiska biltillverkarna

Nissan har också hemmaplan och visar bland annat Land Glider. Ett lustigt och smalt högbygge som lutar i kurvorna och drivs av en elmotor. Idén är långt ifrån ny, BMW har flera koncept på samma spår men smala bilar hör framtiden till, vi får se om de också blir lutande som motorcyklar. Se bilen här på Youtube .

Daihatsu Basket ger säkerligen en härlig dos frisk luft med sitt öppna koncept á la ursprungsjeep. En liten 660 kubiksmotor står för framdrivningen och bilen har faktiskt också fyrhjulsdrift. Tyvärr rör det sig om ett koncept som lär stanna på prototypstadiet.

Suzuki kör samma elspår som Chevrolet med Volt. Laddhybriden Swift drivs av en elmotor och en rejäl bunt litiumjonbatterier medan förbränningsmotorn bara är till för att ladda.

Toyota visar inte bara sportbilen FT-86 utan även andra generationen av elvarianten av IQ, logiskt döpt till FT-EV II. Normalt brukar utvecklade konceptbilar bli mer produktionslika men här går Toyota precis motsatt väg och gör EV-tvåan mer extrem. Bilen saknar till exempel ratt och pedaler och liknar mer en cykel interiört.

Mitsubishi vill givetvis inte vara sämre än sina japanska konkurrenter när det gäller hybridkoncept. Med PX-MiEV visar man att en framtida hybridsuv kan vara på gång. Det rör sig om en laddhybrid med två elmotorer som ger fyrhjulsdrift men bara den främre motorn är igång vid normal körning. Behövs extra kraft träder den bakre elmotorn in och driver då på bakhjulen. Förbränningsmotorn på 1,6 liter är endast till för strömförsörjningen till batterierna och körs hela tiden på optimalt varvtal. Systemet är uppbyggt på samma sätt som ovan nämnda Suzukikoncept och Cheva Volt.

Följ ämnen i artikeln