Nya superdäcken – så sparar de bensin

Uppdaterad 2013-03-13 | Publicerad 2013-03-12

Japanska Bridgestone visar nu ett däck som ska sänka rullmotståndet med 30 procent och dessutom minska risken för vattenplaning. Än så länge är däcket dock bara på konceptstadiet.

Det verkar som att vi i framtiden definitivt kommer sätta spiken i kistan på trenden med superbreda däck som tog fart med jänkebilarna på sent 60-tal. Men paradoxalt nog är det ännu längre tillbaka i tiden vi måste bege oss för att hitta nästa trend – till 1930-talets smala ballongdäck.

Lägre rullmotstånd

De nya däcken, som enkelt och rakt på sak döpts till ”Large and Narrow concept tire”, är både smalare och har en högre diameter än dagens däck, skriver Ny Teknik. Det är dock inte det enda som skiljer däcken, som klarar ett mycket högre lufttryck, vilket tillsammans med ett nytt däckmönster sänker rullmotståndet med 30 procent jämfört med ett däck i den vanliga dimensionen 175/65R15.

Tack vare att de är smalare än dagens däck så minskar dessutom luftmotståndet. Bridgestone hävdar att däcktypen sänker bränsleförbrukningen mer än dagens mest bränslesparande däck.

Den smala rullytan ska minska risken för vattenplaning, upp till åtta procent bättre än konventionella däck. Hur man kommer kringgå det vanligt förekommande problemet med dåligt grepp vid snabba undanmanövrar, som bränslesparande däck brukar dras med, är dock inte klart.

Missa inte Aftonbladet Bils stora sommardäcktest som kommer i butik den 20 mars!

Följ ämnen i artikeln