Unga män redo att ändra riskfylld körstil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-22

Tanken på att skada någon annan än sig själv kan vara avgörande enligt studie

Unga män som tycker om att köra fort vet att det är riskfyllt – med tänker inte så mycket på konsekvenserna.

Men när de fick frågor om sin körstil verkar de fundera över sitt beteende och är beredda att ändra på det.

Det visar en ny doktorsavhandling gjord av psykologen Birgitta Falk vid Stockholms universitet.

350 unga manliga bilförare ingick i testet. Resultaten av undersökningen visar att de unga förarna visserligen var medvetna om riskerna, men inte helt förstått de eventuella konsekvenserna.

”Om jag själv blir skadad kommer jag ändå att ha på mitt samvete att… självklart är det för jävligt, men…. Då är det jag själv som har orsakat det, på mig själv, och då får jag ta smällen. Men att min bilkörning ska gå ut över någon annan, det… skulle jag ha svårt att leva med”. Så svarar en av de intervjuade förarna i studien.

Svara på frågorna två gånger

När de unga förarna fick frågor om eget riskabelt beteende i trafiken så verkade tankarna kring detta också påverka förarnas inställning till den egna bilkörningen. Det upptäcktes när gruppen fick svara på samma frågor fem-sex veckor senare. Då upptäckte Birgitta Falk ett mindre riskabelt beteende hos förarna än vid första frågetillfället.

Just unga män är mycket svåra påverka när det gäller attityder och beteende till bilkörning, speciellt de som han mer riskabel körstil.

– Först när man blivit så skadad i en olycka att man blivit förd till sjukhus verkar många fundera på sitt körsätt, säger Bigitta Falk.

Men samtidigt vill hon inte generalisera.

– Man kan inte dra alla unga förare över en kam, visst finns det alltid de som är försiktigare, säger Birgitta Falk.

Birgitta Falk hoppas att med studien hitta metoder för hur man påverkar unga förares beteende i trafiken.

Trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken för ungdomar, speciellt unga män, i de flesta europeiska länder inklusive Sverige. Risken att bli dödad i trafiken är ungefär sex gånger större för en manlig bilförare mellan 18 och 24 år jämfört med bilförare mellan 30 och 59 år.

Följ ämnen i artikeln