Tyst asfalt blev en flopp

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-11

Börjar bullra snabbt och slits fort

E4 längs Vättern Delar av sträckan mellan Huskvarna och jönköping har försetts med tyst asfalt. Foto: Trafikverket

Bullerdämpande asfalt har inte blivit den succé som flera kommuner hoppades på. Den ljuddämpande effekten minskar snabbt, beläggningen blir dyrare och håller inte så länge som konventionell asfalt.

För fem år sedan belades hårt trafikerade Fältarpsvägen i Helsingborg med så kallad tyst asfalt med en porösare yta och med mindre stenar än i vanlig asfalt. Redan i dag rivs vägbanan upp för att ersättas med konventionell asfalt. Vägbeläggningen är utsliten.

Per Persson, gatuingenjör i Helsingborg, medger att det inte var vad man räknade med då den nya asfaltsblandningen rullades ut.

Efter något år hade den bullerdämpande effekten minskat rejält. Sedan tillkom ett onormalt snabbt slitage jämfört med vanlig asfalt som borde ha klarat tio–tolv år.

Erfarenheterna är desamma i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessa kommuner har alla stoppat utläggningen av antibullerasfalt.

I Stockholm, där Renstiernas gata på Söder belades med tyst asfalt 2008, kan man tvingas asfaltera om redan nästa år, berättar Christer Rosenblad på Stockholms trafikkontor.

Trafikverket, däremot, har inte gett upp helt.

– Vi fortsätter testa men har blivit mycket restriktiva, säger Mats Hemminger, beläggningssamordnare i Skåne.

TT

Följ ämnen i artikeln