Tjäna pengar på krocken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-10

Crashvertise gör olyckan till annonsplats

Vad är det som definierar vårt samhälle? Den frågan ställde sig ett företag och kom fram till att konsumtion är det som bäst beskriver vårt moderna liv och leverne. Konsumtion och katastrofer. Företaget Crashvertise kombinerar dessa båda.

Resonemanget bakom affärsidén är skrämmande enkel. Folk älskar att titta på katastrofer och många gånger samlas stora folkmängder vid olycksplatser. Och de katastrofer som är bäst publikdragare är enligt företaget – bilolyckor. Var de än sker (uppgift från USA) samlas det folk. Därför finns det en annonsmarknad vid dessa platser som ännu inte utnyttjats.

Så hur ska detta exploateras. Konceptet är att ett företag eller organisation anlitar Crashvertise för en kampanj för antingen en, två eller flera krockar. När en olycka sedan sker skickar Crashvertise ut sin personal med företagets meddelande till olycksplatsen.

Resultatet är att alla på plats ser reklamen– med möjligheten att till och med få tv-tid till ett billigt pris.

”Crashvertise gör varje bilolycka till en perfekt affischplats för att sprida ditt meddelande. Varför iscensätta komplicerade och dyra krockar när det är möjligt att varje dag, med Crashvertise, utnyttja tusentals vägolyckor”, skriver företaget på sin hemsida.

Fördelarna är enligt Crashvertise bland annat:

Unik placering av märket i en nyhetshändelse.

Märket är involverat i en händelse som det talas mycket om.

Nyhetspotential med möjlighet till att synas i flera media.

Bilder och filmer läggs upp på nätet.

Produkter och tjänster visas med mer effektivitet i sitt rätta sammanhang

Att exploatera en olycka låter ganska magstarkt, men reklamföretaget hävdar att det finns mycket ”goodwill”-potential.

När en krock har skett sätter Crashvertise-medarbetare på plats ut varningstrianglar med kampanjmeddelande, delar ut säkerhetsvästar och andra trafiksäkerhetsprylar.

Följ ämnen i artikeln