Farligaste bilförarna – dessa vill du inte möta

Uppdaterad 2015-07-28 | Publicerad 2015-07-24

Här är de opålitliga mardrömsförarna.

Trafikforskaren berättar hur man ska undvika dödsolyckorna ute i trafiken.

– Man inser inte riktigt vilka konsekvenser det kan få vid en eventuell krock, varnar Folksams trafikforskare Anders Kullgren.

Anders Kullgren

Under sommarveckorna är det många svenskar som reser över landet för att bilsemestra och förflyttar sig till sommarstugor. Men ska du ge dig ut i trafiken gäller det att köra försiktigt. Enligt Transportstyrelsen omkom 34 personer i vägtrafik under juni månad och under samma period skadades 198 personer svårt.

Nu varnar Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren alla semesterbilister att tänka en extra gång innan man beger sig ut på vägarna.

– Man inser inte riktigt vilka konsekvenser det kan få vid en eventuell krock, säger han till Aftonbladet Bil.

Många dödsolyckor under sommaren

På sommaren tenderar trafiken att bli kompakt i Sverige.

Efter senaste tidens dödsolyckor vädjar nu Sveriges olika trafikorganisationer att se upp i trafiken.

Aftonbladet Bil har tillsammans med Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren tagit fram några av mardrömsförarna ute på vägarna. Är du en av dem? Här är de farligaste orsakerna till dödsolyckorna ute i vägtrafiken:

”Tungviktaren”

– Packa inte för tungt och försök fördela vikten jämnt i bilen. Med en fembarns-familj med full packning så kan man lätt komma nära maxvikten för bilen. Packa inte för tungt i takboxen eller längst bak i bagageutrymmet, det ökar instabiliteten och därmed risken att få sladd.

”Den närgångna föraren”

– För kort avstånd till bilen framför är ett problem. Det är särskilt kritiskt när gäller tung trafik. Man inser inte riktigt vilka konsekvenser det kan få vid en eventuell krock. För korta avstånd är orsak till många olyckor och konsekvenserna kan bli stora.

”Fortköraren”

– Hastigheten är den enskilt viktigaste faktorn för utgången av en olycka. Varje extra kilometer i timmen ökar olycks- och skade-risken markant. Så tänk på att hålla hastigheten och anpassa den efter de förhållanden som gäller.

”Trötter”

– Trötthet är involverat i ca 40 procent av alla singelolyckor. Så kör inte för länge, är man flera som kan köra så byt istället var eller varannan timme.

”Onyktra föraren”

– Alkohol är involverat i 40 procent av alla dödsolyckor. Det har en stor påverkan till att man blir trött, försämrar omdömet och ökar reaktionstiden avsevärt.

”Ljusbländarna”

– Bländning skulle kunna vara ett stort problem eftersom du inte får uppmärksamheten över vägen. Men det är svårt att göra någonting åt det tyvärr. Man blir ju bländad även om det inte är helljus. Men det blir värre med helljus.

Vill man fram – ta det lugnt

Ett sätt att minksa risken för svåra olyckor kan vara att planera sin resväg i god tid. Välj om det är möjligt säkra motorvägar och vägar med mitträcke. Men framförallt – kör lugnt.

Ibland beror olyckorna på det opålitliga sommarvädret, då gäller det att ta det extra lugnt ute på trafiklederna. Trafikverket har tidigare gått ut och varnat för halka när det blir varmt och Anders säger att man också borde köra försiktigt om regnet faller ner.

– Sakta ner vid kraftiga regnskurar, avslutar Anders Kullgren.

Här är Aftonbladet Bils nya Facebook-sida, kika in för fler bilnyheter. Obs extern länk.

Följ ämnen i artikeln