Volvos sladdbarn

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-07

Ta-da! Så ser den ut, Volvos nya batteribil. Nästa vecka visas den upp i Frankfurt.

Den nya elbilen från Volvo klarar tio mil på en laddning. Är resan längre går en etanolmotor igång och laddar batterierna.

Nästa vecka visas miljöundret på bilsalongen i Frankfurt, men produktion blir det inte förrän efter 2010.

Aftonbladets reporter Robert Collin inspekterar eluttaget på bilens front.

Volvo bygger stora, tunga och törstiga bilar. Etanol är knappast en hållbar framtidslösning när man ska ersätta bensin och diesel. Och vätgas är avlägset. Men kanske batterier?

Problemet är att dagens batterier är för tunga och skrymmande.

Framtida teknik

Som många andra tillverkare jobbar Volvo med den teknik som finns fyra, fem år bort.

Konceptbilen som Volvo ska visa i Frankfurt är en C30, den allra minsta Volvomodellen. Den har fyra små men urstarka elmotorer i hjulen, ett batteripack av litium-polymer-typ i bagagerummet och en liten etanolmotor som laddar batterierna vid längre resor.

Fullt körbar

– Nu har vi en fullt körbar bil, och allt fungerar som vi tänkt, säger projektledaren Ichiro Sugioka.

I den nya Volvon är det alltid elmotorerna som driver bilen, etanolmotorn är bara där för att ladda batterierna.

Superstarka motorer

Elmotorerna har vridmomentet

4 000 Newtonmeter, det är tio gånger mer än Volvos starkaste motor i dag.

– Jo, dom är såna, elmotorerna, små men urstarka. Och samtidigt så snåla och rena, säger Ichiro Sugioka.

Framtiden är – nästan – här.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln