Bra däck förbjuds – skitdäck uppmuntras

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-02

Vem tar ansvaret när halkolyckorna blir vardagsmat?

Stockholms stad vill förbjuda dubbdäck redan i vinter.

Det gör inte vi på Aftonbladet Bil. Inte sedan vi tittat närmare på årets stora vinterdäcktest.

Riktigt ruggigt långa bromssträckor med däck utan dubb är kanske bra för miljön. Men knappast för säkerheten.

Och, vilket gör saken ännu värre; kanske inte ens för miljön. För om Stockholms politiker inte läser våra däcktester överhuvudtaget, så läser de forskningsresultaten pinsamt slarvigt.

Visst, dubbdäck river upp partiklar ut asfalten. Men ALLA däck maler ner grus och sand som snösvängen sprider ut till partiklar. Och vad är vad? Hur mycket kan skyllas på dubbarna? Och hur mycket av partiklarna kommer från gatukontorets egen sand? Ingen vet.

Gatukontoret vet att sand behövs. Vi vet desutom att dubbarna behövs. Kanske skulle politikerna (och Vägverkets Claes Tingvall) följa med oss på vårt vinterdäcktest i vinter för att med egna ögon se vad som händer när man försöker bromsa på slät is. Med och utan dubb.

”Riktiga män körde odubbat”

Debatten om dubbat och odubbat har funnits i alla år. Från början sköttes den av ”riktiga karlar” som minsann inte behövde dubb för att köra bil på vintern. Nej, inte ens vinterdäck. Det gick lika bra med ordentliga sommardäck. Om man var en riktig karl, alltså.

Sen kom trots allt lagen om vinterdäck. Visst, tvehågsna politiker vattnade ur förslaget rejält innan det röstades igenom. Det blev undantag för bilar med utländska registreringsskyltar, för lastbilar och bussar – och för dagar med barmark! Men lagen var trots allt ett bra bidrag till säkrare vintertrafik.

Men debatten om dubbdäck tog aldrig slut. Den eldas på av de stora multinationella däcktillverkarna som gör allt för att slippa utveckla dubbdäck enbart för den lilla nordiska marknaden.

Myndigheter med budgetansvar för att asfaltera våra vägar och gator hakar mer än gärna på och lutar sig mot olika utredningar om partiklars påverkan på hälsan.

Vi har många gånger i våra däcktester visat hur dåliga de dubblösa däcken är på is.

Som sommardäck

Och vi har också varnat för de allt mer populära dubblösa vinterdäcken av högfartstyp. De som jag brukar kalla ”Autobahndäck”, just för att de är utvecklade för hög fart på Autobahn.

De däcken liknar mer sommardäck än de vinterdäck vi är vana med här i Norden.

De har en gummiblandning och en styv konstruktion som tål farter över 200 km/tim på varm, torr asfalt. De har ett tätt mönster som ger utmärkt stabilitet vid höga hastigheter.

Skillnaden mot sommardäck är att de har en viss beredskap för att klara nysnö och snöslask. Men de har praktiskt taget inget grepp på is.

Det är därför det varje vinter inträffar masskrockar med upp till hundra bilar på tyska Autobahn. Det bildas is på vägen och bilisterna har inte en chans att undvika olyckan när de kör fort, nära och saknar isgrepp.

Det är de här däcken som våra politiker och myndigheter öppnar dörren för när de lobbar mot dubbdäcken.

Vem tar ansvaret när de tyska halkolyckorna blir vardagsmat även i Sverige? Claes Tingvall? Stockholms miljöborgarråd Ulla Hamilton? Infrastrukturministern Åsa Torstensson?

Rätt och fel på asfalt

Många tror att de dubblösa däcken är bättre än dubbdäck på asfalt. Rätt och fel!

Fel – om vi talar om de dubblösa däck som utvecklats får vårt klimat. För de däcken försöker i alla fall ha ett visst grepp på is. Därför är de extremt mjuka. Det är mjukt gummi och däckklackarna är uppslitsade i mängder av ”lameller” för att försöka få grepp på isen.

Mjukt däck betyder dålig stabilitet på asfalt. Vilket betyder långa bromssträckor och uselt sidogrepp.

Rätt – om vi talar om de allt mer populära dubblösa däck som utvecklats för Centraleuropa.

Men – de däcken är ju totalkass på både snö och is.

Slitaget får vi stå ut med

Däcktillverkarna gör allt de kan för att få fram ett bra vinterdäck utan dubb, men hittills har alla försök misslyckats.

Det är därför vi inte kan vara utan dubben.

För dubbdäcken är bra på alla underlag. De har grepp på snö och is och de har stabilitet och anständiga bromssträckor på asfalt.

Jo, de sliter på vägarna. Men det är en nackdel vi måste stå ut med. För trafiksäkerhetens skull.

Luften i tunnelbanan då?

Varför vill Stockholms politiker förbjuda dubbdäck? Är det verkligen partiklarna och vår hälsa det handlar om? Eller ren och skär ekonomi, när gator och vägar måste asfalteras om lite oftare?

Om det handlar om vår hälsa borde Stockholms stad omedelbart göra något åt partikelnivån i tunnelbanan. Den är betydligt högre och farligare än partiklarna på Hornsgatan ett par torra fina vårdagar.

Någon mer än jag som anar en hund begraven under det påstådda partikelberget?

Det finns alltså tre typer av vinterdäck. Dubblösa av nordisk och centraleuropeisk modell och dubbdäck.

De nordiska dubblösa däcken, som hyllas i en del däcktester och av myndigheter och miljöorganisationer är i princip dåliga på alla underlag, utom snö, där kan de till och med vara bättre än dubbdäck.

De centraleuropeiska däcken är alldeles utmärkta som alternativ till sommardäck. De är dåliga på snö och slask och rent usla på hårdpackad snö och is.

Och så dubbdäcken som alltså fungerar på alla underlag.

Men så finns det förstås skillnader mellan bra och dåliga inom varje grupp.

Enorma skillnader

Dyra däck från kända tillverkare är oftast bättre än lågpris från Kina. Det låter självklart. ”Man får det man betalar för”.

Men skillnaden är ofta så stor att Kina-däcken inte ens är värda pengarna.

De är ofta så dåliga att de inte borde vara tillåtna. Men det finns inga regler om hur däcken ska fungera. Om tillverkaren säger att de är vinterdäck, så är de godkända som vinterdäck.

Skitdäcken uppmuntras

Och någonstans måste det vara plågsamt för myndigheterna: De tillåter vilken skit som helst, bara det står ”vinterdäck” på sidan. Men de vill förbjuda folk som är villiga att betala extra för att kunna färdas säkert på vintervägen att köpa det bästa som finns på marknaden.

Bra dubbdäck förbjuds. Skitdäck utan dubb från Kina tillåts. Ja, till och med uppmuntras.

Det känns rätt frustrerande.

Både för oss som testar däcken. Och förmodligen för dem som försöker bygga de bästa och säkraste vinterdäcken.

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln