Snål utan att bli slö

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-01

Vi tar nya Volvo XC60 Drive på en långresa på Autobahn – där lilljeepen hör hemma

Volvo XC60 Drive är den minst mullebetonade av Volvos stadsjeepar. Så vi skippade skogen och leran och drog ner på Autobahn.

Och upptäckte att bilen är nästan så snål som Volvo säger, utan att någonsin kännas slö.

Jag sitter i passagerarstolen och skriver. Vi har just åkt fast för fortkörning. Vi trodde att det var 120 och höll 124 km/tim, men det var hundra... Fast tyskarna är inga utsugare, poliserna fick 30 euro och vi en trevlig pratstund.

”Fri fart på Autobahn” är för övrigt mest en myt, i varje fall i västra Tyskland där trafiken är tät och vägarbetsplatserna avlöser varandra.

Vi pendlar mellan full acceleration, någon gång passerar hastighetsmätaren 200, och nära på stillastående. Men oftast ligger vi runt hundra.

Bränslemätaren visar 0,75 men Volvos uppgift för landsväg, 0,5 är fullt rimlig – mätaren visade 0,53 på E4 genom Sverige.

Alla tillverkare jobbar för fullt med att sänka förbrukningen. BMW var först med att inse vikten av ekonomitrim, Audi och Mercedes hängde på snabbt men just nu ligger Volvo i täten, trots en sen start.

För ett år sedan var 0,6 sällsynt även bland smådieslar, nu kan man köra en stor och säker stadsjeep på dryga halvlitern. Och det utan spektakulär framtidsteknik.

Följ ämnen i artikeln