DUBB-BLUFFEN

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-08

Robert Collin: Politikerna vill spara pengar – inte liv

Dubbdäck är det enda som är säkert.

Men när politiker och myndigheter påstår att dubbdäck dödar ställer medierna välvilligt och okritiskt upp som megafoner åt överheten.

För problemet med dubbdäck är inte i första hand hälsorisken, utan att de sliter på asfalten.

Sliten asfalt måste repareras och det kostar pengar. Och det är där skon klämmer.

För hur skulle det se ut om Vägverket sa: Visst, dubbdäck är bra för säkerheten, inga däck utan dubb har lika bra grepp på vintern, men vi har inte råd med slitaget.

Folk skulle skratta. Eller bli förbannade.

Vi svenskar har världens säkraste trafik. För att vi försöker ta ansvar. Köra nyktra, inte för fort, med bältet på och ungarna i barnstol. Vi köper säkra bilar med krockkuddar och anti-sladd. Och vi köper riktigt bra däck. En omgång sommardäck och en med vinterdäck.

De som läser Aftonbladets vinterdäcktester vet att det är dubbdäcken som har det bästa greppet på vintervägen, både på is OCH på asfalt. Jo, dubbdäcken är överlägsna de dubbfria däcken på alla sätt.

Utom ett – och det är just slitaget på asfalten. Läkaren Thomas Sandström på Umeå universitetssjukhus började forska om partiklarnas påverkan på hälsan för över tio år sedan. Han kom fram till att de pyttesmå partiklarna dödade omkring 1 800 personer om året i Sverige.

Inte knall och fall, utan ett par veckor i förtid. De större partiklarna, PM10, som bland annat kommer från däcken, orsakar andningsproblem och astma och de allra minsta, PM1,0 och 2,5 som främst kommer från bilavgaser och från skitiga industrier nere i Europa kan orsaka cancer.

Men allmänt bilfientliga politiker och tjänstemän inom staten, landsting och kommuner kidnappade forskningen och påstod att just dubbdäcken ligger bakom alla dödsfall (fast däckpartiklarna främst orsakar andningssvårigheter och astma).

Stockholm var först, sen kom Uppsala och snart ville var och var annan kommun förbjuda dubbdäcken, från Skåne till Lappland. Asfalten är ju lika dyr överallt.

Det ljögs vilt och ogenerat och miljöjournalister på de stora medierna hängde på och kunde berätta om dubbarnas farlighet. Ja, att dubbdäcken dödar många fler än de räddar till livet.

Men till och med Hornsgatan kommer att bli en farligare plats om alla går över till däck utan dubb. När ingen kan bromsa på den plötsliga halkan som är lika förrädisk var den än dyker upp.

Den broschyr om dubbarnas farlighet som Jönköpings kommun ska skicka ut till alla invånare inom ett par veckor tar priset. Den är så full av sakfel och rena lögner att den borde dras in direkt. Men risken är att den skickas ut enligt planen. Och applåderas, i stället för att granskas i medierna.

För när det handlar om miljön tillåts de mest uppenbara lögner.

Följ ämnen i artikeln