Antikorruptionsvåg kan gynna Volvo

Publicerad 2013-06-03

Volvos bilar har sålt sämre än många andra europeiska märken i Kina. Men nu blåser nya vindar. Exempelvis har armén förbjudits att köra lyxbilar i kampen mot korruption. Det kan gynna Volvo, vars bilar inte ses som lyxiga nog.

– Den nya ledningen i Kina har lanserat en antikorruptionskampanj. Det har en betydande påverkan på lyxbilssegmentet just nu. Att köpa lyxvaror och skylta med lyx som Rolexklockor och Louis Vuittonväskor har blivit politiskt inkorrekt, säger John Zeng, prognoschef för Asien och Stillahavsområdet på LMC Automotive, till TT.

Ny fabrik

Nästa vecka inviger Volvo Personvagnar sin första bilfabrik i Kina, i staden Chengdu. Det är ett viktigt steg för Volvo, som köptes av kinesiska Geely 2010 men som har haft problem med att få i gång försäljningen i Kina, världens största bilmarknad.

Tidigare har marknaden för lyxbilar vuxit betydligt snabbare än den vanliga bilmarknaden där, men under första kvartalet i år växte den med bara 4 procent, jämfört med 17 procent för bilmarknaden i övrigt. Både det sämre läget i ekonomin och arbetet mot korruption påverkar, enligt Zeng.

Gyllene tillfälle

En del av regeringens antikorruptionskampanj är till exempel att det från den 1 maj inte längre är tillåtet med militärskyltar på lyxigare bilar från vissa utländska tillverkare, bland andra Mercedes och BMW.

– Volvo har lägre profil än andra lyxmärken. Min åsikt är att det här skapar ett gyllene tillfälle för Volvo om man marknadsför sig rätt. Att lyxbilsmarknaden växer för snabbt är inte bra för Volvo, för då kommer andra märken ta marknadsandelar. Om marknaden bromsar in kan det däremot ge Volvo en möjlighet att komma i fatt, säger John Zeng.

Mer bling bling

Christer Karlsson, professor vid Nordic International Management Institute i Chengdu, anser att Volvo kan ha "ganska stora möjligheter" i Kina, och att det är en fördel att ha tillverkning i landet. Men bilmodellerna måste anpassas mer för Kina.

– Volvo har inte haft rätt strategi för Kina. Man har varit emot att göra en större, lyxigare bil. Ett nyckelord i Kina är stor. Man ska ha stor lägenhet, stort kontor och stor bil, säger Christer Karlsson till TT.

Li Shufu, Geelys ordförande, har pekat på att interiören i Volvobilarna måste bli lyxigare och mindre skandinavisk. John Zeng håller med. Även om rika kineser vill vara mer diskreta än tidigare gäller fortfarande att inredningen bättre behöver passa kinesiska konsumenters smak. Och priserna måste sänkas.

– Det är de största riskerna – en är priset, den andra är inredningen som inte är tillräckligt lyxig för att kunna tävla med andra lyxmärken, säger Zeng.

TT

Följ ämnen i artikeln