Nu ska Tyskland växa - på vägen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-28

mercedes s-klass. Större än förr, ännu lyxigare och nu har baksätespassagerarna fler knappar, rattar och andra reglage att pillra på än föraren i vilken mellanklassbil som helst. Extrem lyxkänsla i alla material. Och massor av elektronik. Hoppas att det elektroniska inte börjar spöka, för då kan Mercedes få problem som blir svåra att ta sig ur. Spännande att bakluckan ser ut som den utskällda bakluckan på BMW 7-serie!

Frankfurtsalongen. En ny S-klass höjer pulsen i Tyskland.

S-klass är sinnebilden för framgång, för det tyska rikets uppgång efter andra världskriget.

De senaste modellerna kympte en aning efter ett par förvirrade år av äggkastning i början av 1990-talet, men nu växer självförtroendet och bilen blir längre igen.

Stort är inte fult längre. Trots akut kris i oljetillförseln och trots ekonomiska problem i hela Tyskland.

Och Audi hänger på den svullna storvulna trenden. Q7 är utmanande med sina mått, sin vikt och sina stora motorer.

Och en säker succé i USA där de allra största stadsjeeparna är på väg ut, men en gatorienterad lite mer långsträckt bil som Q7 passerar nålsögat utan problem.

Hemma i Sverige där redan A6 känns stor, och A8 är en udda fågel kan en Q7 på garageuppfarten vara provokativ i överkant, vi får väl se.

Mercedes R-klass är en nerbantad Q7, men inte liten för det. Det känns lite som om Mercedes är inne och tassar på Volvos område med en lyxbetonad kombi. Ett bra betyg åt både Stuttgart och Göteborg.

Mercedes S-klass
mercedes r-klass. Visst är det så här en bil ska se ut? Alldeles bortsett från att just den här kostar en mindre förmögenhet och är få förunnad så är ju konceptet alldeles rätt. En praktisk kombi med plats för sju och ändå en utstrålning av lyx och flärd. Volvo visade en liknande konceptbil för att par år sen. Vart tog den vägen?
Audi q7. Så stort, så svullet, och så fel det känns! Audi har lagt ner den sympatiska snålbilen A2 och satsar nu istället på att stort är vägen till framgång. Tekniken kommer huvudsakligen från VW Touareg men Q7 har inga som helst ambitioner i terrängen. Som vanligt är det mycket pryligt invändigt, jo, snyggare än någonsin förr, och plats för sju. Men frågan kvarstår: Vad ska man ha den till?

Tema: Fläsk-tyskarna

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln