Miljöbil – nej tack

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-31

Staten shoppar suvar i stället

Missnöjd Latnmäteriet köpte in 19 suvar och skåpbilar i fjol – varav en drivs med naturgas. Miljösamordnare Mona Algerstam är inte nöjd.

När myndigheter köper nya fordon är det tunga suvar som gäller – i??stället för miljöbilar.

– De missar att driva miljöbilsutvecklingen, säger Mattias Goldmann på Gröna bilister.

På papperet ska staten och myndigheterna gå i täten. I verkligheten ser det annorlunda ut.

Inte ens de myndigheter som sorterar under miljödepartementet klarar regeln om att minst 85 procent av de nya personbilarna ska vara miljöbilar. Bara tre av sex personbilar som inköptes under förra året var miljöbilar.

Inte nöjd

I?stället satsar myndigheterna på suvar och skåpbilar. Och av de 20 nya suvarna och skåpbilarna som införskaffades 2007 gick bara en enda på alternativa bränslen.

Merparten av bilarna står Lantmäteriet för. Miljösamordnare Mona Algerstam är inte nöjd, den interna policyn säger att 100 procent av nyköpen ska vara miljöbilar.

–?Men två av personbilarna är mätbilar som är ombyggda med specialutrustning och då köpte de samma märke som tidigare för att kunna använda den gamla utrustningen och det har jag förståelse för, säger hon.

Den tredje bilen, en Volvo V?70, ser hon som ett olycksfall i arbetet. Efter det har Lantmäteriet ändrat rutiner och varje inköp måste nu godkännas centralt.

Borde ställa krav

Mattias Goldmann på Gröna bilister tycker att myndigheterna borde ställa krav på biltillverkarna. Så har man gjort i Stockholm och fått fram etanoldrivna skåpbilar.

–?Jag blir förvånad över den passivitet man ser ifrån till exempel Lantmäteriet, säger Mattias Goldmann.

Mona Algerstam på Lantmäteriet håller med men vill att staten gör det centralt.

Följ ämnen i artikeln