Litet lyft för Audi A6

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-26

Stor-Audin får försiktig uppdatering – men kan du se skillnaden?

Okej, A6 måste fräschas upp, men gör det försiktigt.

Så måste ordern till Audis designavdelning ha lytt, för endast en skicklig bilskådare kan se skillnaderna.

Frågan är om inte uppdaterade Audi A6 kommer att drunkna i havet av andra nyheter på Parissalongen i september?

Designen har förändrats på ett ytterst subtilt vis. Och som förväntat närmar sig A6 lillebror A4 i formspråket, mest tydligt är det baktill.

Lyft för alla modeller

Lysdioder fram (om man väljer Xenon Plus) och bakljus med en hel ring av dioder är starka kännetecken som enar Audis modellflora. Ändringarna gäller alla A6-varianter, alltså sedan, Avant, Allroad och S6. Kommande värstingen RS6 sedan hålls utanför uppdateringen, men det är samma galna 580-hästarsbil med V10-motor som kombimodellen som redan rullar på vägarna.

MMI-systemet som tillval

Invändigt har instrumentpanelen fått ett delvis nytt utseende med nytt typsnitt och färger. MMI-systemet som debuterade i RS6 finns nu också som tillval till A6. Det har sjutums skärm och 40 GB hårddisk som kan lagra mp3-låtar eller upp till 5 000 adresser i navigatorn.

Fyrhjulsdrift, Quattro, finns givetvis som tillval men bara för motorer från 190 hästar och uppåt, lite synd för de som vill åka dieselsnålt med fyrkrafs.

Osannolikt snål

Största nyheten är egentligen en helt ny V6-bensinmotor, 3,0 TFSI med kompressor och 290 hästar. Miljömässigt låter det kanske galet men den ska ge V8-prestanda och förbrukning ska hållas under litern.

Snålast blir 2,0 TDI med 136 hästar som ska dra 0,53 l/mil. Låter väl snålt för att stämma med verklig körning men det återstår att se tills vi får fram en testbil i höst.

Prisnivån ska vara oförändrad enligt Audi. Klart positivt för märket eftersom BMW aviserat prishöjning på 5-serien och E-klass redan distanserat sig rejält prismässigt.

Följ ämnen i artikeln