Larmet: 'Svartbytare' äventyrar säkerheten

Publicerad 2016-04-13

SFVF varnar för baksidan med dubbdäckskravet – och pop-up-däckbytare på parkeringsplatser

OBS bilden är en genrebild

Ett krav på vinterdäck är bra, men det finns en baksida med vinterdäckslagen.

Verkstäderna försöker hetsa bilägare att byta däck tidigare för att hinna med – och vid köpcenter dyker det upp svartarbetande ”pop-up” verkstäder.

Saker som enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, leder till sämre säkerhet.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

I Sverige har vi ett lagkrav på vinterdäck. Alla bilar som rullar på allmän väg ska ha ett däck anpassat för vinterväglag om kravet gäller mellan 1 december och 31 mars. Det är grunden, utöver den finns det en restriktion på att man bara får ha dubbdäck på mellan den 1 oktober och 15 april.

Men lagkravet är inte utan konsekvenser.

– Vinterhjulskraven skapar stora problem och fördyrar samtidigt för både bilägare och verkstäder. Som en följd av detta resulterar det i arbetsmiljöproblem, en marknad där svartjobb gynnas samt att den tvingande Konsumenttjänstlagen i princip blir omöjlig att följa, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonverkstäders Förening, SFVF.

Mindre tid att hinna

Problemet enligt SFVF, som representerar 2 000 verkstäder, är specifikt dubbdäckskravet. Eftersom ”dubbdäcksintervallen” förkortades med två veckor 2009, innebär det mer stress för att hinna med. Detta har lett till att verkstäder försöker övertala bilägare att byta tidigare – vilket i sin tur kan innebära en säkerhetsrisk.

– Skälet till den förändrade bytesintervallen är miljö, men inga andra konsekvenser har övervägts. Det är väldigt negativt för bilverkstäder och bilägare, säger Bo Ericsson,

Svartskiften på parkeringsplatser

Men stressen för verkstäderna är inte det enda SFVF larmar om nu i däckbytartider. Branschorganisationen höjer även ett varningens finger för ”pop-up” verkstäder vid köpcenter och parkeringsplatser. Små tält eller containrar som skiftar däck medan man handlar och där bilägare sällan får kvitto för utfört arbete.

– Personerna som utför svartarbetet saknar dessutom ofta saknar kompetens vilket leder till fler olyckor och nollvisionen äventyras.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln