Robert Collin köpte 'världens fulaste bil'

Publicerad 2016-02-08

Det var en hatad bil som bara skulle bort.

Men Arne Nilssons blocketannons med ”världens fulaste och sämsta bil” väckte ömma känslor hos Aftonbladets Robert Collin.

– Jag har alltid hatat den, men nu kände jag ”ja, det är vår bil”, säger han.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

”Känsliga läsare varnas. Min aversion mot franska bilar som företeelse kan komma att yttra sig i stötande formuleringar. Just det här fordonet är dock inte ett dugg sämre än alla andra franskproducerade. Men jag ska vara helt ärlig: Det är en Renault. Scènic, vilket nog är franska och betyder hjärnblödning.” Så inledde Arne Nilsson sin bilannons, och hans något negativa ordalag blev snabbt en snackis och viral succé.

Det gick till och med så långt att Blocket spärrade mailen för att de trodde något var fel.

– Det var min fru som fick annonsen delad på Facebook av sin kusin. Då visade hustrun och jag tänkte att nej, nu är bilen såld, varför tog du inte ut mig ur duschen tidigare. Det här är vår bil. Nu är den säkert såld, säger Robert Collin, Aftonbladets bilexpert.

Fulaste och mest ogenomtänkta bilen någonsin

Men så var inte fallet, Collin fick tag i säljaren och helgen bytte ”världens fulaste och sämsta bil” ägare. Något som Örnsköldsviks allehanda var först med att rapportera.

– Jag såg bilen för första gången utanför Arjeplog på 90-talet och tänkte att ”oj vad ambitiöst kamouflerad den är”. Den var helt enkelt så ful att det var orimligt att det skulle vara en produktionsbil. Men sen släpptes den ju och såg ut som den ser ut. Jag har alltid hatat den, men nu kände jag att den skulle jag ha. Som man säger: fan blir religiös på gamla dar, säger Robert Collin.

Så vad var det som fick dig att slå till?

– Säljaren var ju otroligt insiktsfull. Det måste ju vara den mest ogenomtänkta bilen som byggts. Exempel på det är bland annat att om man stänger överrutan i bakluckan innan den nedre delen – då krossar man rutan sen när man stänger den. Eller att sätets utformning gör att man inte kommer åt elhissen bak, om man inte öppnar dörren. Och bilen är ju så säker att man inte kan öppna dörren om man kör…

Och trots att det var 50 mil bort, var det en självklarhet att köpa bilen?

– Jajamänsan, vi har tänkt ha den här på hemmanet så den kommer fungera bra. Men mer kan man inte säga om bilen, det är en bil man helst vill tiga ihjäl.

  Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Blocket-annonsen: Renault Megane Scènic RX4 4WD

Känsliga läsare varnas. Min aversion mot franska bilar som företeelse kan komma att yttra sig i stötande formuleringar. Just det här fordonet är dock inte ett dugg sämre än alla andra franskproducerade. Men jag ska vara helt ärlig: Det är en Renault. Scènic, vilket nog är franska och betyder hjärnblödning.
Jag har för tidigare synder bestraffats med uppgiften att sälja denna för min salig svärfars dödsbos räkning. De två senaste ägarna har faktiskt lämnat bilen i sitt dödsbo, men var inte orolig, det är säkert bara ett märkligt sammanträffande.
Detta är alltså en anstötligt ful fyrhjulsdriven cross-over, som enligt mig borde blivit överkryssad redan på idéstadiet. Som de flesta andra fransktillverkade fordon alltså. Franska bilkonstruktörer borde drogtestas dagligen och fransktillverkade bilar över lag borde vara terrorstämplade.
Nyskattad och nybesiktad (jag tackar mina sponsorer Mekonomen och Psykvården i Örnsköldsvik).
Fungerande klimatanläggning, vilket är prioriterat för att hålla bra temperatur i boxen framför växelspaken som av en händelse precis rymmer en liten vinpava och en burk grodlår.
Avtagbar dragkrok. Förlåt till Mekonomenverkstaden på Köpmanholmen, jag visste inte att det räckte med att boka tid för att verkstaden skulle brinna. Jag fixade draget och styrservoröret själv, hoppas det går bra med saneringen.
Massor av elektriskt bling-bling som faktiskt funkar om man ber en liten bön innan man rör nån knapp, utom stereon som tjatar om nåt hemligt lösenord. Jag kan inte franska, så den har jag aldrig fått igång. Till och med elhissarna funkar på alla fyra dörrutorna och båda takluckorna. Än
Fem separata svarta skinnstolar. Drar man i fel spak så lossnar de ur golvet och fäller ihop sig till ett litet paket som får plats i en damhandväska. Och apropå damer så blir lastutrymmet enormt med stolarna ur, så då kan det lätt gå in en hel månadslön på IKEA. Tömmer man krediten också kan man lägga de sista platta paketen på det medföljande takräcket.
Reservhjul och kåpan avmonterat på bilderna, men finns förstås och är felfria. Lika felfria som från fabrik i alla fall. Fina Hakka dubbdäck. Det följer med åtta sommardäck (nio med reserven) också. Allihop på original lättmetallfälg.
Kopplingen bytt för inte så många mil sedan efter ett misslyckat försök att dra ett lastbilssläp. Markfrigången och den långa fladdriga växelspaken gav antagligen föraren en villfarelse att han satt i en Scania.
Markfrigången och hasplåtarna är förresten utmärkta egenskaper om man skulle vilja köra den långt, långt ut i skogen där ingen kan hitta den.
Den som fick det taskigt i livet och vill manifestera sin olycka för att väcka empati hos sina medmänniskor ska absolut inte försitta chansen att glida runt i en Renault!
Tolv tusen, billigare vid affär. Inga löjliga krav på snabb affär eller nåt. Bara jag slipper ha den på gården, den har dåligt inflytande på min övriga maskinpark.
Våga inte försöka pruta! Sånt sköter jag åt dig. Bara köp den.

Följ ämnen i artikeln