Experten varnar för elbilshajp

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-11-10

”Får inte göra samma misstag som med etanolen”

Det måste ta tid för elbilarna att slå igenom, säger Trafikverkets miljödirektör.

Som det är nu kan elbilar kan vara skitigare än helt vanliga dieselbilar.

– Vi får inte göra samma misstag som med etanolen.

Tidigare har Motorista avslöjat att elbilar är värre för miljön i vissa länder än snåla dieselbilar. Nu varnar Trafikverkets miljödirektör för en elbilshajp och att elbilarna riskerar att komma för snabbt.

– Vi såg etanolhypen och hur det gick för den. Etanol var för tio år sedan mycket mer problematiskt än vad den är i dag med produktionsmetoder och liknande. Men etanolen kom för hastigt och försvann för hastigt. Vi får inte göra om det misstaget igen med elbilarna.

Bilarna havererade

När etanolbilarna i mitten av 00-talet snabbt slog igenom saknades mycket av infrastrukturen som krävdes. Tankstationer byggdes blixtsnabbt om och subventionerna för etanolbilarna var tämligen frikostiga, åtminstone på lokal nivå. Under toppåret 2008 bestod 33 procent av nybilsförsäljningen av miljöbilar, och då framför allt etanolbilar. Sen började rapporterna om havererade bilar och skyhöga verkstadsnotor trilla in, samtidigt som många verkstäder rådde sina kunder att köra på bensin. Efter det lyckades aldrig etanolen återhämta sig. I dag vet vi att problemen till viss del berodde på nedsmutsad etanol och etanol med hög sulfathalt, men etanolbilen lär inte komma tillbaka. Och det är en lektion Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket, vill dra lärdom av.

– Jag är orolig för att man tror att elbilen är runt hörnet, och att den kommer för snabbt. Klart man kan köpa en elbilar redan nu, men för massmarknaden kommer det ta tid. Vi måste ha tålamod när vi bygger upp stödsystemen.

Bolivia kan bli nya Saudiarabien

Under tiden får bilföretagen också chans att utveckla tekniken ytterligare, menar Lars Nilsson.

– Det kommer börja ett forskningsrejs på batteritekniken också, men fortfarande finns det miljöbelastningar av elbilar. Förutom att Europa måste ta sig i kragen och ställa om elsystemen är också frågan hur länge jordens grundämnen som behöver ingå i batterierna räcker. Världens största fyndighet av litium finns vid Titicacasjön i Bolivia, det kan göra landet till det nya Saudiarabien.

Men samtidigt som Lars Nilsson varnar för att snabbt rusa in i elbilarna tror han de kommer ha en stor betydelse framöver.

– Jag tror att elektrificerande fordon av olika slag kommer ha en betydelse, kanske inte helt avgörande, men stor betydelse. Med en teknikutveckling kan vi få produkter brett på marknaden om 10-15 år, avslutar han.  

Följ ämnen i artikeln