Årets bil - en designchock

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-19

Renault Méganes former och komfort förförde juryn

FÖRFÄRLIG - ELLER FRÄCK? Renault Méganes kontroversiella former har ingen annan funktion än att sticka ut i en klass dominerad av Volkswagen Golf, Opel Astra och Ford Focus. Årets bil börjar säljas i Sverige i vår.

Designchocken Renault Mégane är redan en vinnare.

Bilen med den tvärt avhuggna bakdelen har utsetts till Årets bil.

Saab 9-3 och Volvo XC90 gick inte ens till final.

Årets bil är en mycket prestigefylld titel och kan vara helt avgörande för om en modell blir en försäljningssuccé eller inte.

Men det finns exempel på motsatsen. Årets bil 2001 Alfa Romeo 147 har inte rosat marknaden, åtminstone inte i Sverige.

Frågan är hur Renault Mégane II kommer att tas emot av köparna.

I Sverige börjar bilen säljas först i mars.

Utmanande akterparti

Priset för en femdörrars halvkombi med 1,6 liters bensinmotor på 115 hästar beräknas hamna runt 165 000 kronor.

Formgivningen är minst sagt annorlunda med en bak som inte liknar någonting tidigare i bilväg, även om man kan känna igen vissa drag från Renault Clio.

Nya Renault Mégane är mycket komfortabel med väl avstämd fjädring. Det finns gott om praktiska förvaringsfack i dörrarna. Luftkonditionering är standard, liksom regnsensor för vindrutetorkarna.

För säkerheten är det väl sörjt med inte mindre än tio krockkuddar.

Bara sju gick till final

Bland annat finns två kuddar inuti framstolarna. Passagerarkudden är urkopplingsbar för bakåtvända bilbarnstolar.

Årets bil 2003 bestod från början av 30 kandidater, men bara 7 gick till final.

Bland de utslagna bilarna, förutom de två svenskarna, fanns till exempel Toyota Camry och Toyota Corolla, Hyundai Getz, Nissan Primera och Seat Ibiza.

Årets bil röstas fram av 58 motorjournalister från hela Europa.

Tre av dem är svenskar.

Så många poäng fick finalisterna

Tidigare artiklar:

Snabbfakta

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln